Tänk dig en bro som är lika lång som avståndet mellan Carolina och Vaksala torg. Den är trafikerad dag som natt med spårvagnar och andra transportmedel, därtill kommer ljus från strålkastare, belysning och även buller och gnissel. Tror du att detta kommer att påverka landskapsbilden? Det tror inte kommunens ledning och inte heller Länsstyrelsen i Uppsala. Uppseendeväckande! Frågan kommer osökt, hur lång och hög ska en bro vara över Fyrisån för att den ska tydligt påverka landskapsbilden?
Det finns många aspekter att ta hänsyn till då man planerar för en bro med tillhörande trafik, inte minst hur det påverkar vattenkvalitén, marken, växt- och djurlivet, kulturmarken och landskapsbilden. Mark- och miljödomstolen ska bedöma flera punkter, bland annat om denna planerade bro vid Årike fyris påtagligt påverkar landskapsbilden. Vår övertygelse är att bron för all framtid kommer att förändra landskapsbilden och kulturmarkerna, marker som Carl von Linné en gång ägde i södra Uppsala.
Trots att protesterna har haglat i omgångar mot planerna av den så kallade Sydöstra staden, så står kommunledningen, S, MP, V, L fast vid sitt beslut att bygga denna jättebro.
Kommunen planerar att bygga en förort motsvarande Sundsvalls storlek och då behövs det en kapacitetsstark trafikled över Fyrisån. Detta för att kunna transportera människor fram och tillbaka från den västra sidan till den planerade järnvägsstationen i Bergsbrunna.
Vi anser åter igen att bron bara är en av flera delar i planerna på Uppsalas utbyggnad som måste omvärderas. Ingreppen är alltför stora och oåterkalleliga för att kunna genomdrivas så hejdlöst av stolta kommunpolitiker.
Bron blir ytterligare ett exempel på hur politikerna tycks tro att medborgarinflytandet är något som man bara kan dribbla bort. Hur mycket den stora kommunikationsavdelningen än instrueras att försköna bilden så kvarstår faktum, den här bron med tillhörande spårvagnsdepå motsvarande 19 stycken fotbollsplaner, kommer för alltid att påverka området negativt.
Ännu är tillstånd inte givet och vi hoppas innerligt att kommunen i sin iver inte föregår något domslut och fortsätter med att schakta jordmassor, avverka skog och bygga vägar innan detaljplanerna är fastställda.