Hur ska det fungera med sommargata pÄ Islandsbron?

Det finns frÄgetecken kring Uppsala kommuns sommargator, anser Sven Ekermark.

Snart tillÄts endast kollektivtrafik, blÄljus, taxi, gÄng och cykel pÄ Islandsbron.

Snart tillÄts endast kollektivtrafik, blÄljus, taxi, gÄng och cykel pÄ Islandsbron.

Foto: Staffan Wolters

InsÀndare2024-04-19 08:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I en artikel frÄn den 9 april skriver UNT om sommargatorna i Uppsala. En detalj sticker ut. Det framgÄr att samhÀllsmiljönÀmnden diskuterar att göra bland annat Islandsbron till sommargata. För att understryka allvaret stoltserar nÀmndens ordförande i bild pÄ just Islandsbron, som illustration till artikeln. Hur tÀnker de dÄ?

Vi vet att Islandsbron kommer att stÀngas av för allmÀn biltrafik i samband med att den nya Tullgarnsbron öppnar om nÄgra veckor. Men Islandsbron Àr ocksÄ transportled för busstrafiken, med ett flertal linjer i stads och regiontrafiken, samt utryckningsvÀg för, inte minst, ambulanser till och frÄn sjukhuset.

Har de tÀnkt att linjebussar och ambulanser ska kryssa sig fram mellan kaféborden över bron nu i sommar? NÄgot svar pÄ det syns inte i artikeln. Vi fÄr hoppas att nÀmnden tar sitt förnuft tillfÄnga före sammantrÀdet den 24 april.

undefined
Gatu- och samhÀllsmiljönÀmndens ordförande Rafael Waters (S).

Svar frÄn Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden:

PĂ„ gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mndens möte den 24 april kommer nĂ€mnden att fatta beslut om sommargator och torg. För sommargatorna innebĂ€r detta i allmĂ€nhet samma lösning som tidigare, det vill sĂ€ga att vi stĂ€nger för genomfartstrafik utmed Östra Ågatan och SvartbĂ€cksgatan och möblerar och dekorerar gaturummet för att bjuda in till mer Ă„-nĂ€ra vistelse och promenader i stĂ€llet för biltrafik. Islandsbron finns markerad i det skissade förslaget till beslut men inga förĂ€ndringar kommer ske vad gĂ€ller trafikeringen.

Det stĂ€mmer att Tullgarnsbrons öppnande den 27 april innebĂ€r att Islandsbron enbart kommer trafikeras av kollektivtrafik, blĂ„ljusfordon, taxibilar, gĂ„ngtrafikanter och cyklister. Detta innebĂ€r en stor förĂ€ndring för stadsrummet runt Islandsbron, frĂ„n dagens genomfartsled med 12 000 fordon per dygn, till en sĂ€krare stadsmiljö med minskat buller. Vi binder samman city med stadstrĂ€dgĂ„rden och hamnen, och kommer informera om den hĂ€r förĂ€ndringen genom att dekorera det förbĂ€ttrade promenad- och cykelstrĂ„ket frĂ„n Östra Ågatan, över Islandsbron och in i StadstrĂ€dgĂ„rden, till exempel med skyltar och blomsterarrangemang.