Sven Ekemark (UNT 4/9) verkar utgå från att trafiken med Mälartåg mellan Uppsala och Stockholm är subventionerad. Avtalet för Mälartågstrafiken är utformat så att varje region tar kostnader och intäkter för trafiken i respektive län. För Mälartågstrafiken mellan Uppsala och Stockholm har utgångspunkten varit att inga ytterligare nettokostnader ska landa på Region Uppsala, och så länge jag var ansvarig fanns inga kalkyler om att det behövdes budgetmedel från regionen. Alltså ingen subvention av regiontågstrafiken Uppsala–Stockholm från skattebetalarna i Region Uppsala.
Bakgrunden till att delar av trafiken behövde upphandlas var att det inte fanns möjlighet att få hela det behov som länen i Stockholm-Mälardalsregionen enats om tillgodosett annars. Det handlar till exempel om tillgängligheten med tåg från Örebro och Eskilstuna till Stockholm och Arlanda. Däremot upphandlades inte de sträckor där det fanns underlag för kommersiell trafik, bland annat den lokal linjen Uppsala–Märsta–Stockholm och trafiken på Mälarbanan.
Ingen subvention av Mälartågen Uppsala–Stockholm
Mälartågs trafik mellan Uppsala och Stockholm subventioneras inte med skattemedel från Region Uppsala, skriver Johan Örjes i en replik på Sven Ekemarks insändare förra veckan.
Tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm finansieras inte med skattemedel, skriver Johan Örjes.
Foto: Oscar Söderman
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.