Antalet begäranden om att gräva i Uppsalas gator har alltså ökat tjugofalt på tio år. Flera politiska partier och opinionsbildare hänger sig samtidigt åt planer på att vi ska återinföra spårvagnslinjer på våra ibland skyttegravsliknande gator.
En jämförelse mellan nyligen planerade spårvägar i åtta svenska städer visar att den genomsnittliga investeringskostnaden per kilometer är 360 miljoner kronor. Motsvarande kostnad för lätta och effektiva kabinbanor, upphöjda på stolpar och fri höjd i luftrummet, är omkring 100 miljoner i en internationell jämförelse.
Stolparnas fundament torde inte störa ledningsdragningar och dylikt så mycket som de yttäckande spårvagnslinjerna.
Spårvagnslinjer är således 3,6 gånger dyrare än kabinbanor, som kan vara framtidens smarta trafiksystem.
Kostnaden för Ultunalänken, 6 kilometer mellan Gottsunda och Bergsbrunna, inklusive bro över ån, är 2,5 miljarder för spårväg och 0,7 miljarder för kabinbana.
Dags att tänka om och placera Uppsala i den innovationsfront som översiktsplanen har som ett särskilt framtidsmål för kommunen. Och tänka på våra skattepengar.