Jag läste i UNT (9/12) om hur vibrationerna håller på att skaka sönder ett av Uppsalas vackraste hus, Snerikes nationshus och hur boende längs S:t Olofsgatan också märkt mer av vibrationerna sedan busstrafiken letts om. Eftersom bussarna nu också åker uppför S:t Olofsbacken och mycket oftare än förut är det nog inte orimligt att tro att just detta verkligen är orsaken till skadorna.
Det står i samma artikel att man gjort mätningar i fastigheter i backen men det går inte att avläsa om man gjort mätningarna i de aktuella byggnaderna, vilket är det enda relevanta. Att säga att någonstans behöver bussarna gå är också att förminska problemet för de drabbade.
Om man som jag gjort, föreslagit byggandet av farthinder i området (vid övergångsstället vid Martin Luther Kings plan) får man som svar att det inte går eftersom området är vibrationskänsligt. Bussar verkar ge bra vibrationer och farthinder dåliga vibrationer. Om man tittar hur backen utanför Snerikes ser ut, kan man inte låta bli att se groparna som ger studs som inte är helt olik den man får av farthinder. Groparna har dessutom blivit mycket djupare på kort tid.
Lösningen är inte att låta husen skaka sönder, eller att en av Uppsala få gator med gatstenar beläggs med asfaltlager utan det är busstrafiken som måste bort för det kan inte vara husägarnas ansvar att kommunen tvingas styra om busstrafiken till vibrationskänsliga områden.