Jag är en av Uppsala kommuns cirka 90 kommunikatörer och jag är stolt över mitt yrke och det bidrag och värde jag och mina kollegor skapar för Uppsala kommun och Uppsalaborna.
Forskning, bland annat från på Lunds universitet, visar att kommunikativa organisationer är mer framgångsrika, effektiva och högpresterande än andra. Genom att sprida kunskap, förändra attityder och påverka beteenden kan professionell kommunikation skapa värde på flera olika sätt. Högre förtroende, motiverade medarbetare, högre krishanteringsförmåga och innovationskraft är några exempel.
I Uppsala kommun finns utbildade ekonomer, personalvetare, IT-specialister, jurister, arkitekter, upphandlingsexperter och även professionella kommunikatörer. Varje yrkesgrupp bidrar med sin spetskompetens för att kommunen så effektivt som möjligt ska lösa sina kärnuppdrag.
Allt som jag och mina kollegor gör är inte perfekt. Vi gör misstag, vi kan bli effektivare och våra uppdrag kan bli tydligare. Men när vi lyckas, vilket vi oftast gör, bidrar vi till att kommunen löser sina uppgifter snabbare och når sina mål, precis som de andra 16 000 medarbetarna i Uppsala kommun som tillsammans skapar nytta för Uppsalaborna.
Erik Boman, kommunikatör på Uppsala kommun och kommunikationsansvarig för utbildningsförvaltningen.
Kommunikatörer skapar värde för Uppsalaborna
Genom att sprida kunskap, förändra attityder och påverka beteenden kan professionell kommunikation skapa värde på flera olika sätt, skriver Erik Boman.
Kommunikatörerna bidrar till att kommunen löser sina uppgifter snabbare och når sina mål, precis som de andra 16 000 medarbetarna i Uppsala kommun som tillsammans skapar nytta för Uppsalaborna, skriver Erik Boman.
Foto: Staffan Wolters
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.