Kostnaden för att lägga spårvagnsräls 17 km i Uppsala beräknas till bara 6,8 miljarder eller runt 162 miljoner per kilometer. Som så många andra kommunala beräkningar så är detta en makalös glädjekalkyl. Flera så kallade experter, ekonomer och räknenissar menar att den totala kostnaden för projektet spårvagn i Uppsala kommer att landa på minst 15 miljarder, vissa anser att kostnaden kan bli ännu mer än så. Om vi leker med tanken att kostnaden blir 15.000.000.000 kronor så innebär det att kommande generationer indirekt kommer att bära en ryggsäck som väger tungt.
Uppsala växer varje år och givetvis behövs en bra och fungerande kollektivtrafik men satsa på nya långbussar typ de som finns till exempel i Malmö i stället. Kostnaden blir en bråkdel av kostnaden för att bygga 17 km spårvagnsräls samt att köpa ett antal spårvagnar . Inte att förglömma är det också stora kostnader för all grävning som ska göras och alla ledningar i jorden och i luften som ska fixas. Utanpå detta alla olika miljöprövningar och i en stad som Uppsala kommer säkert diverse intressanta gamla fynd att hittas, projektet blir då försenat lång tid med ytterligare kostnader som följd, detta gäller förstås också alla olika överklaganden som ska behandlas i flera nivåer, kanske ända upp till Mark och miljööverdomstolen till och med.
Att staten förväntas bidra med 2-3 miljarder får ändå ses som ”garderobpengar” i sammanhanget vilket minskar kostnaden en del men den kommunala kostnaden blir helt klart i slutänden övermäktig. Absolut ska vi ha en bra kollektivtrafik i kommunen men det finns gränser för vad kostnaden ska bli. Lägg projektet i en dubbel ”malpåse” och ta snabbt tag i att se över vilka moderna större bussar det finns att köpa. Regionen förväntas bidra med ekonomiska medel men dom har som bekant stora problem redan nu med ekonomin och klarar inte ens att driva det stora universitetssjukhuset Akademiska sjukhuset på ett bra sätt då pengarna inte räcker till.
Uppsala kommun förväntas växa rejält fram till år 2050 och många verkar tro på stora nya skatteintäkter men det beror helt på vilka som flyttar hit och att det finns tillräckligt med arbetstillfällen så att nya jobb medverkar till att mer skattepengar ramlar in. Ännu så länge är detta bara skrivet i stjärnorna.