Movingo kommer bli det självklara alternativet

Förhandlar. Vi för diskussioner med SJ om hur situationen ska förbättras för de pendlare som kommit i kläm med det nya systemet, skriver regionrådet Bertil Kinnunen (S).

Förhandlar. Vi för diskussioner med SJ om hur situationen ska förbättras för de pendlare som kommit i kläm med det nya systemet, skriver regionrådet Bertil Kinnunen (S).

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2017-10-17 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det nya pendlarkortet i Mälardalen Movingo har funnits en kort tid och väckt en del reaktioner. Några reaktioner bygger på missförstånd andra är realiteter vi behöver hantera. Det har förekommit uppgifter om att jag personligen skulle ha stoppat SJ från att sälja 30-dagarsbiljetter, något jag absolut inte har mandat att göra.

Movingo är ett sätt att underlätta pendlandet genom att integrera regionaltåg med kollektivtrafik och skapa ett pendlarkort som är värt mer och skapar fler resmöjligheter än tidigare pendlarkort. Det är kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen som gemensamt utvecklar och satsar på förbättrad regionaltågstrafik i Mälardalen och nu introducerat Movingo. Det har vi gjort i full enighet över alla partigränser och mellan länen.

Syftet är att förbättra och stärka den regionala pendlingen i Mälardalen. Det finns en stor pendling från och till Stockholm men också mellan andra län i Mälardalen. Människors möjligheter att resa och få sin vardag att fungera är självklart målet för oss som arbetar med kollektivtrafik.

Införandet av Movingo är del av den uppgörelse som gjordes kring finansieringen av Citybanan där landsting och kommuner i Mälardalen medfinansierade detta viktiga infrastrukturprojekt med två miljarder. Genom ökad kapacitet skapades möjlighet till utökad trafik. Då skrevs en avsiktsförklaring om ett pendlarsystem och pendlarkort. Det var en grund för överenskommelsen med staten om vår medfinansiering.

Förhandlingarna med SJ har hanterats av Mälab, ett samverkansbolag och som ägs gemensamt av kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen. Utgångspunkten har varit att Movingo ska vara ett heltäckande biljettsystem. Överenskommelsen innebär att SJ kör beställd trafik på vissa sträckor och att deras kommersiella trafik längs Ostkustbanan och Mälarbanan är del i systemet.

Tidigare gällde SJ:s regionala biljetter på Intercitytågen och de ingick därmed i TiM. Tyvärr har SJ valt att inte tillåta Movingo på Intercity-tåg. SJ har också valt att göra om några regionaltåg till Intercity-tåg. Detta leder till att pendlare idag har färre SJ-tåg att välja mellan. Detta har gjort att pendlare har kommit i kläm, något vi beklagar. Vi för samtidigt, via Mälab, konstruktiva samtal med SJ kring hur vi kan förbättra situationen för pendlarna. Om situationen inte förbättras är vi beredda att se över utbudet av den egna regionaltågstrafiken.

Movingo är en bra och prisvärd produkt som kommer att utgöra det självklara alternativet för pendlare i Mälardalsregionen. Det bidrar till en ökad arbetspendling och en aktiv regionförstoring. En förutsättning för ökad tillväxt och nya arbetstillfällen i hela regionen. För 2 200kr per månad får man tillgång till både SJ-tågen mellan Uppsala och Stockholm, hela SL och hela UL.

Jag delar pendlarnas frustration och lovar att göra allt som står i min makt för att i samtalen med staten, som ju också är ägare till SJ, verka för att förbättra villkoren för Uppsala-pendlarna.

Läs mer om