Mycket som pÄverkar restider

Kritiska. Flera busschaufförer framför kritik mot egna bolaget Nobina efter skrÀckfÀrden med buss 811.

Kritiska. Flera busschaufförer framför kritik mot egna bolaget Nobina efter skrÀckfÀrden med buss 811.

Foto: STAFFAN CLAESSON

InsÀndare2018-02-18 15:49
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ insÀndare frÄn Fredrik Hammarlund angÄende UL-buss linje 848.

Restiderna som stÄr i tidtabeller för bussar och tÄg ska sjÀlvklart vara satta sÄ att de sÄ lÄng som möjligt stÀmmer. Men det finns mÄnga situationer i trafiken som kan pÄverka hur lÄng tid det tar för en buss att köra mellan tvÄ punkter.

Som framgĂ„r av information pĂ„ UL:s hemsida ul.se Ă€r avgĂ„ngstiden frĂ„n första hĂ„llplats den tid nĂ€r bussen ska avgĂ„ och ankomsttiden till sista hĂ„llplatsen den tid dĂ„ bussen normalt Ă€r framme. Övriga tider mellan första och sista hĂ„llplats för turen Ă€r ungefĂ€rliga tider och tidigaste avgĂ„ngstid frĂ„n hĂ„llplatsen, det vill sĂ€ga att du som resenĂ€r ska vara sĂ€ker pĂ„ att bussen inte avgĂ„r tidigare.

För att inte behöva stanna för att invÀnta tiden nÀr ingen resenÀr ska av eller pÄ bussen, ankommer bussen normalt nÄgot senare Àn den angivna tiden. Hur mycket beror pÄ trafiksituationen. Och eftersom trafiksituationen ser olika ut frÄn dag till dag behöver man ha viss tidsmarginal nÀr en resa planeras.

Inför varje ny tidtabellsperiod gÄr UL igenom alla uppgifter som finns tillgÀngliga om tidigare period för att sÀkerstÀlla att justeringar görs för den kommande perioden. I det arbetet tas ocksÄ hÀnsyn till kÀnda framtida förÀndringar som kan komma att pÄverka tiderna i tidtabellen.

LĂ€s mer om