"Nödstol" kan vara lösning på jourtid

Rullstolar är komplicerade att hantera än sängar och lyftar, skriver  Marja Hedin, avdelningschef vid äldreförvaltningen, Uppsala kommun

Rullstolar är komplicerade att hantera än sängar och lyftar, skriver Marja Hedin, avdelningschef vid äldreförvaltningen, Uppsala kommun

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Insändare2018-09-25 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi beklagar de olägenheter och besvär som drabbat Örjan Florén i samband med att hans rullstol gått sönder i anslutning till en helg.

I Uppsala kommun har vi avtal med en extern leverantör som hjälper till i nödsituationer, exempelvis om en lyft eller säng fastnat i högt läge. Rullstolar är lite mer komplexa att hantera då dessa är hjälpmedel som provas ut och består av många olika delar. Fel rullstol kan orsaka skada hos brukaren, därför är det viktigt att den är individuellt utprovad och rätt inställd för den enskilde. Löpande reparationer har vi bemanning för under helgfri vardag.

Situationen som uppkommit i Örjans fall är ovanlig, men likväl viktig att ha en lösning för. Om det finns risk för att ett hjälpmedel plötsligt blir helt obrukbart inför en helg förekommer det att brukare har en enklare ”nödstol” förskriven. Det är arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast som förskriver hjälpmedel och som bedömer om det finns behov av en ”nödstol” i samband med att hjälpmedlet är avgörande för att klara vardagen på ett tillfredställande sätt i och runt hemmet.

Just nu genomför vi en omvärldsbevakning av hur andra kommuner gör för att minimera och avhjälpa liknande situationer. Vi vet att det finns ett fåtal kommuner som nyligen infört jourreparationer i viss omfattning. Det är en lösning vi tänker ta lärdom från och se om och i vilken omfattning det skulle vara en lösning i Uppsala kommun.

Tillsvidare, ta gärna kontakt med din arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast för att diskutera ditt behov av hjälpmedel.

Läs mer om