Nu bör kollektivtrafiken betalas via skatten

Pandemin visar att det finns ekonomiska argument för att kollektivtrafiken ska betalas via skatten, skriver Jesper Ek.

Om kollektivtrafiken betalas via skatten kan den hållas i gång även när få reser under pandemin, skriver Jesper Ek.

Om kollektivtrafiken betalas via skatten kan den hållas i gång även när få reser under pandemin, skriver Jesper Ek.

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Insändare2020-11-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hade Uppsala infört gratis busskort till alla skulle man gå med vinst - även under en pandemi. Istället går man nu med miljardförlust.

Jag har länge förespråkat att införa gratis busskort till alla som bor i Uppsala för att öka omställningen att åka kollektivt och minska sin miljöpåverkan.  Med hjälp av reflektioner och analyser av coronapandemin finner man även tydliga ekonomiska argument för landstinget. 

Kollektivtrafiken behöver intäkter och med skattefinansierad kollektivtrafik skulle den hållas flytande, även när få reser eller väljer att planka. 

Det behöver vara lättare att välja kollektivtrafik för alla. Att åka buss eller tåg bör vara billigare, oavsett om man har bil eller inte. Står det mellan att betala bensin för 16kr/liter eller åka gratis skulle fler överväga att välja att minska sin klimatpåverkan och bilen bara användas där kollektivtrafik är opraktiskt eller omöjligt. 

Att höja skatten för gratis kollektivtrafik kan ha varit omotiverande tidigare, men om man istället ser miljardförluster runt om i landet som till slut ändå måste täckas med höjd skatt eller grova nedskärningar i exempelvis belastad sjukvård finner jag inga alternativ än att snarast möjligast inför en skattefinansierad kollektivtrafik.