Skrev i våras en insändare – ej besvarad - om den farliga trafikmiljön utanför Seminariet där bilarna står tätt parkerade på båda sidor om gatan, vilket dels gör sikten mycket dålig och framkomligheten undermålig. Enligt reglerna för gatubyggnad måste det finnas en köryta på minst sex meter på en tvåfilig gata, vilket inte är fallet på Seminariegatan. De barn och vuxna som cyklar på gatan utsätts för stora risker och det måste vara hart när omöjligt för utryckningsfordon att komma fram om olyckan skulle vara framme.
Situationen blir än värre när det varit bomfällning på morgonen med påföljande köbildning och många som ska hinna till skola och arbete i tid.
Läser i UNT den 30 september att kommunen ska bli bättre på att bygga utemiljöer för barn vilket i första hand innebär skolgårdarnas utformning men det måste ju också innefatta barnens omedelbara trafikmiljö. Till en början kommer riktlinjerna för detta arbete främst att röra nybyggnationer och Elisabet Jonsson, plan- och byggchef inom kommunen, säger så här ”att barnen har en bra utemiljö är jätteviktigt”. Skolgårdarna ska vara tillräckligt stora, ha ljus, vegetation, skugga och lekmiljö vilket är de kvalitetskriterier som krävs. Man vill också att en skolgård kan fungera som en lekplats och gå att utnyttja ”multifunktionellt”
”Det finns ett fint tänk när det gäller parkmark men nu gäller det att vi höjer ribban när det gäller skolgårdar” säger Elisabet Jonsson.
Dessa storstilade visioner motsvaras tyvärr inte alls av de konkreta planerna kommunen har, nämligen att inskränka Seminariets skolgård genom att vid fotbollsplanen hugga ner granar som skyddar mot Fyrisvallsgatan och Prästgatan samt förminska grönytorna. Enligt Boverket är en rimlig friyta per barn 30 kvadratmeter vilket innebär att Seminariets ca 480 elever behöver ha en skolgård omfattande drygt 14.000 kvadratmeter, men själva skolgården är idag 1800 kvadratmeter. Även Fyrisskolans skolgård kommer att naggas i kanten på grund av planerad bebyggelse längs Luthagsesplanaden. Varför? Jo, för att bereda plats för nybyggnation.
Förtätning är ledordet här, precis som i Västra Eriksberg, här rivs för att få miljöförstöring och mörker för att parafrasera Strindberg. Om detta skulle godkännas innebär det flyttrafik med allt vad det för med sig under några år, samt såsmåningom ytterligare biltrafik och parkeringsplatser, bortsett från att man kraftigt har försämrat skolbarnens möjligheter till fysisk aktivitet och hälsosam utemiljö, samt även förstört den kulturmiljö som hela området kring Seminariet utgör. Min fråga till ansvariga politiker och tjänstepersoner är:
Hur kan ni motivera förslaget till nybyggnation på Seminariets skolgård?
Vore också intressant att höra vad Barnombudsmannens personal har för syn på frågan, både när det gäller trafiksituationen och utemiljön på skolgården.