En vacker bro, 30 procent lÀngre Àn Tjörnbron, Àr ett av delmÄlen vid introduktionen av spÄrvÀgar i Uppsala. Det finns Àven andra fördelar med spÄrvÀg nÀr vi fÄtt tillrÀckligt befolkningsunderlag. Problem som uppstÄr brukar kunna bemÀstras. Men i detta fall har tidsperspektivet fallit bort: TillrÀckligt befolkningsunderlag för spÄrvÀg kommer att saknas de nÀrmaste 20-30 Ären. Orsaken Àr att ökad folkmÀngd förutsÀtter en skalenlig utbyggnad av VA-kapaciteten. Denna har redan nÄtt grÀnsen för maximalt utnyttjande. Och det tar kanske 20 Är att uppgradera dricksvattnet (pipeline frÄn DalÀlven?). Och möjligheten att fÄ öka utslÀppen av otillrÀckligt renat avloppsvatten till MÀlaren Àr stÀngd: EU:s vattendirektiv utgör tvingande bestÀmmelser om miljökvalitetsnormer för FyrisÄns vatten.
Trots behoven saknar kommunen planer pĂ„ en riktig utbyggnad av den basala VA-kapaciteten nĂ€r befolkningen ökar. Förhandlingar om vatten frĂ„n DalĂ€lven har skjutits pĂ„ framtiden. Och nĂ€r det gĂ€ller avloppet tror kommunen att regeringen kan ge dispens frĂ„n lagstadgade reningskrav pĂ„ VA-systemen. Och bostĂ€der kan byggas liksom vĂ€gar och spĂ„rsystem pĂ„ UppsalaĂ„sens vattentĂ€kt utan risk för vare sig vattenförluster eller föroreningar av vattenmagasinet. NĂ€r UllerĂ„ker ska bebyggas betonas att âsĂ€kra, beprövade lösningarâ kommer att finnas pĂ„ plats, likasĂ„ nĂ€r det ska pĂ„las för brofĂ€sten nĂ€ra Ultuna kĂ€lla, rakt ner i Ă„sens vattenmagasin! Kvicklera finns men utbredningen vill man inte nĂ€rmare undersöka. Uppsala Ă€r ju inte Stenungsund!
Om man har levt i skyddad tillvaro sedan barnaÄren, och saknar visst mÄtt av insikter, Àr det inte orimligt, att man kan tÀnka "allt brukar ordna sig med tiden". En sÄdan person har all rÀtt i vÀrlden att fÄ uttala sina personliga förhoppningar - men befinner hen sig i en maktstÀllning kan hens beslut leda till komplicerade och oacceptabla följder. I detta fall mÄnga miljarder, som satsas pÄ att bygga imponerande trafikleder i kÀnsliga miljöer, följt av en pÄtvingad, gravt försenad och decennielÄng utbyggnad av nödvÀndiga VA-system (som en ökad befolkning krÀver). Först dÀrefter kan en utbyggnad ske av de nya stadsdelar, som kan ha nytta av spÄrtrafiken, om den inte hunnit bli omodern och avvecklats fram till dess.
Man skulle vilja uppleva, att nuvarande kommunledning kunde ta intryck av de mÄnga krafter som arbetar för att kunskap, logik och samförstÄnd ska vÀgleda utvecklingen in i framtiden. Skattefinansiering och gröna obligationer Àr inga outsinliga kÀllor.