Över en natt hade Uppsala kunnat förändras helt – till det bättre

En enda åtgärd kan skapa en stad som är säkrare, tryggare, grönare, tystare, trevligare, barnvänligare, hälsofrämjande med snabbare kollektivtrafik, bättre luft, ökad handel och som bäddar för mer plats för gående, vistelse och krontäckning, skriver insändarskribenterna.

Väderkvarnsgatan är en av de gatorna som hade kunnat bli bra mycket trevligare enligt insändarskribenterna.

Väderkvarnsgatan är en av de gatorna som hade kunnat bli bra mycket trevligare enligt insändarskribenterna.

Foto: Nicklas Kihlberg

Insändare2025-03-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kort sagt hade resultatet blivit en attraktiv stad i mänsklig skala. Åtgärden: freda innerstaden från genomfartstrafik, den som varken startar eller slutar i innerstaden.

Det kan låta otroligt, när det dessutom är extremt billigt, mycket effektivt och kan genomföras över en natt, nackdelarna är små och hela stadskärnan förblir åtkomlig för bilburna. Men vi kan påstå detta tack vare att andra städer, som belgiska Gent och Leuven, redan har gjort det och har siffror på effekterna.

Man skapar en zon som delas in i ”tårtbitar”. Kör man in i en ”tårtbit” kommer man ut på ungefär samma ställe. Cyklister, kollektivtrafik och vissa andra fordon kan köra igenom.

Förslaget ger direkt effekt över en natt för flera kommunala problemmål:

1) Säkra skolvägar och nollvision: -24 procent för trafikolyckor, -33 procent för skadade i Gent.

2) Luftföroreningar förkortar mångdubbelt fler liv än trafikolyckor. Kvävedioxiden minskade med 17 procent i Gent.

3) Trafikbuller förkortar fler liv än trafikolyckor. Flest drabbade bor i innerstaden, vissa får 10 decibel sänkning.

Det finns också kommunala utvecklingsmål:

4) Bättre framkomlighet för kollektivtrafiken främjas direkt, men även för cyklister och gående – och bilburna till city. I Gent ökade snittfarten för bussar med 6 proent.

5) Ökad cityhandel och ett större centrum. Se potentialen för Kungsgatan med minst 43 butikslägen och Drottninggatan som gågata med sina 34 butikslägen.

6) Fler väljer att cykla och åka buss, ett annat kommunalt mål. 

I vår stadskärnas gåprioriterade område har motortrafiken halva gaturummet – det kan bantas avsevärt – och över hälften av gatorna tillåter genomfart. Det borde vara noll. 

Asfalten kan bantas upp till 40 procent utan att minska åtkomligheten för bilburna. Det skapar utrymme för 7) gående, 8) vistelse, 9) kultur, 10) grönska och 11) träd. 

Mot alla dessa kommunala mål står enbart enstaka motorburnas krav att få köra rakast möjliga väg på andras bekostnad. Vi ser att även att bilburna vinner en attraktivare stad med vårt förslag.