Övergripande frågor måste lösas först

Fyrspårsutbyggnaden är bara en av de frågor som måste lösas innan det gå¨r att detaljplanera Alsike Nord etapp 2, skriver Alf Dickmark.

Fyrspårsutbyggnaden är bara en av de frågor som måste lösas innan det gå¨r att detaljplanera Alsike Nord etapp 2, skriver Alf Dickmark.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Insändare2018-11-21 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Knivsta kommunen har nu presenterat detaljplanen för Alsike Nord etapp 2.

Detta trots att flera övergripande frågor inte är lösta. Redan 2020 beräknas det befintliga reningsverket ha nått kapacitetstaket!

Avloppsreningsfrågan måste lösas först. Dessförinnan finns ingen som helst anledning att lägga ner stora kostnader på en detaljplan som Alsike Nord etapp 2, för ytterligare 4 000 – 5 000 personer, utan kapacitet i befintligt reningsverk. Området ligger dessutom längst bort från reningsverket med betydande kostnader för tillkommande ledningssystem .

En annan övergripande fråga som måste lösas först är trafikfrågan.

Vi vet inte om, när och var staten genom Trafikverket kommer att genomföra den tänkta utbyggnaden till fyra spår. Innan fyra spår mellan Uppsala och Stockholm är färdigbyggda och en ev. station i Alsike finns på plats, kommer det förmodligen att dröja 15-20 år.

Först när detta är klarlagt kan man planera och bygga ett bilfritt samhälle, så som man planerar i Alsike Nord etapp 2. Speciellt med tanke på de idag rådande parkeringsproblemen i Alsike och avståndet till tågstationen i Knivsta. Allt annat är bara att skapa kaos.

Planering i rätt ordning vore klokt - övergipande frågor enligt ovan först och därefter detaljplaner. Börja med en ny översiktsplan där medborgarna ges möjlighet att vara med i arbetet från början/underhand och som har möjlighet att vinna laga kraft.

Det finns gott om tid att planera för ett trivsamt grönskande samhälle så att vi får en verklig ”Nystart för Knivsta” som inger förtroende!

Läs mer om