Enjoy the Ride!
Ja, skylten vid stationsparken rimmar fint på If you survive!
En cykeltur eller promenad I Uppsala city nu när turistsäsongen äntligen inträffat sker med livet som insats. Sprickor och hål, staket och förbudskyltar. Uppgrävd Drottninggata och Dragarbrunnsgata. Kungsängsgatan har inte varit farbar sen Gud vet när. Och prickarna på Dragarbrunn är väl fortfarande under arbete?
Till det kommer den intressanta trafiklösningen på Dragarbrunnsgatan som möjligen kunnat fungera om inte bilisterna också börjat parkera där. Fotgängarna kommer helt enkelt inte fram till butikerna. Affärerna blöder, och många lokaler står tomma.
Till Uppsala kommer turisterna förstås för att besöka kulturhistoriska minnesmärken. Högarna, Linnéminnen, museerna, Carolina. Men besökare vill också ströva i city, äta en glass vid Fyrisån, titta i skyltfönster till klädaffärer, leksaksbutiker, bokhandlare eller designshoppar. Det väntar vi oss när vi turistar i Frankfurt, Strasbourg, Köpenhamn och Gränna. Men i Uppsala är det sannerligen inte lätt. Butikerna har drabbats både av en pandemi och olycksaliga kommunala beslut.
Hur många av affärsidkarna kommer att ha överlevt corona och Uppsalas oändliga gatuarbeten när äntligen ”Framtidsgatan” är klar? Som i många andra fall får jag en känsla av att Uppsalas politiska ledning inte utvecklar en stad för de medborgare och de behov som finns här och nu. Utan för en framtid, och för några helt andra. Men vem vill flytta till Uppsala för att bosätta sig i ”ett nytt Sundsvall” utanför? Vem gör en dagsutflykt hit – för att titta på mäklarkontor eller Concept stores som tar över?
Jag tror att våra folkvalda underskattar attraktionen hos en levande stadskärna med småbutiker och lockande promenadstråk. Är tanken att trycka ut all handel till Gränby och Boländerna? Många med mej tycker nog att stora shoppingcenter är en otidsenlig nära-döden-upplevelse, i en tid när vi värnar om hållbarhet. En stad måste ha ett levande och attraktivt centrum som också erbjuder aktiviteter: bio, caféer, restauranger, promenadstråk.
Vad som krävs? Färre hinder för affärsidkarna i centrum. Rent bokstavligt omringas nu många av kravallstaket. Större koordinering och samråd vid gatuarbeten – som inte bör dra ut på tiden i flera år. Möjligen lägre hyror, och sänkta priser på p-platser? Om biltrafiken i stadskärnan måste begränsas (nödvändigt!), så skapa p-platser vid infart och gratis matarbussar till centrum.
Å-rummet och fina parker och lekparker är exempel på att Uppsalas stadsplanerare inte saknar visioner och förmåga. Applicera gärna det på centrum och presentera planerna för hur cityhandeln ska överleva, utvecklas och bidra till ett levande och lockande centrum.