Riv inte upp Uppsalas gator tvÄ gÄnger

Ett system med snabbussar, BRT, kan enkelt bytas till förarlöst system i framtiden, skriver Mats Åkerblom.

Ev ekonomiska skĂ€l kommer det i framtiden att krĂ€vas förarlösa system, som det i Köpenhamns tunnelbana, skriver Mats Åkerblom.

Ev ekonomiska skĂ€l kommer det i framtiden att krĂ€vas förarlösa system, som det i Köpenhamns tunnelbana, skriver Mats Åkerblom.

Foto: Johan Nilsson / TT

InsÀndare2021-04-27 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SpÄrvagn eller eldrivna snabbussar, BRT? Det Àr frÄgan i det samrÄd Uppsalaborna nu inbjuds till.

Enligt kommunen kostar spĂ„rvĂ€g 8,0 miljarder kr mot BRTs 4,4 miljarder, hallar och fordon inrĂ€knade, allt i kostnadslĂ€get 2022 dĂ„ beslutet ska fattas. Men mest betydelsefull Ă€r driftkostnaden. Den blir nĂ„got högre för BRT eftersom fler förare krĂ€vs, och förarkostnaderna Ă€r dominanta i kollektivtrafik i stad, drygt 70 procent. Alla torde dĂ€rför förstĂ„ att vilket system som Ă€n vĂ€ljs, krĂ€ver ekonomin att det ersĂ€tts av förarlös trafik med lĂ€gre totalkostnad inom överskĂ„dlig framtid, kanske en eller tvĂ„ valperioder. 

SĂ„dan trafik har lĂ€nge varit vanlig i medelstora stĂ€der internationellt, i Asien men Ă€ven i till exempel Frankrike och USA, nĂ€rmast i Köpenhamn. SjukvĂ„rden behöver mer pengar och personal – den kan inte automatiseras som kollektivtrafiken. Vi har dĂ€rför inte rĂ„d att betala för rutinarbete, lika lite i kollektivtrafik som i industrin.

Den relevanta frĂ„gan blir vilket system som Ă€r minst kostsamt att byta till automatbana eller förarlösa bussar, nĂ€r den dagen kommer.  Är det spĂ„rvĂ€g eller BRT?

Att bygga spĂ„rvĂ€g krĂ€ver upprivna gator och nedgrĂ€vda stolpar för strömledningar. Vid byte till annat system rivs gatorna upp pĂ„ nytt, och stolparna grĂ€vs upp. BRT kan enkelt bytas. Om Uppsala Ă€nnu inte kĂ€nns moget för förarlös trafik mĂ„ste dĂ€rför valet nu bli BRT. 

Mats Åkerblom, Uppsala