SpÄrvagn eller eldrivna snabbussar, BRT? Det Àr frÄgan i det samrÄd Uppsalaborna nu inbjuds till.
Enligt kommunen kostar spÄrvÀg 8,0 miljarder kr mot BRTs 4,4 miljarder, hallar och fordon inrÀknade, allt i kostnadslÀget 2022 dÄ beslutet ska fattas. Men mest betydelsefull Àr driftkostnaden. Den blir nÄgot högre för BRT eftersom fler förare krÀvs, och förarkostnaderna Àr dominanta i kollektivtrafik i stad, drygt 70 procent. Alla torde dÀrför förstÄ att vilket system som Àn vÀljs, krÀver ekonomin att det ersÀtts av förarlös trafik med lÀgre totalkostnad inom överskÄdlig framtid, kanske en eller tvÄ valperioder.
SĂ„dan trafik har lĂ€nge varit vanlig i medelstora stĂ€der internationellt, i Asien men Ă€ven i till exempel Frankrike och USA, nĂ€rmast i Köpenhamn. SjukvĂ„rden behöver mer pengar och personal â den kan inte automatiseras som kollektivtrafiken. Vi har dĂ€rför inte rĂ„d att betala för rutinarbete, lika lite i kollektivtrafik som i industrin.
Den relevanta frĂ„gan blir vilket system som Ă€r minst kostsamt att byta till automatbana eller förarlösa bussar, nĂ€r den dagen kommer. Ăr det spĂ„rvĂ€g eller BRT?
Att bygga spÄrvÀg krÀver upprivna gator och nedgrÀvda stolpar för strömledningar. Vid byte till annat system rivs gatorna upp pÄ nytt, och stolparna grÀvs upp. BRT kan enkelt bytas. Om Uppsala Ànnu inte kÀnns moget för förarlös trafik mÄste dÀrför valet nu bli BRT.
Mats Ă kerblom, Uppsala