Så har vi räknat ut antalet resande

Svar på insändaren "Vem tar spårvagn över Fyrisån?" av Calle Carlquist den 31 januari

Från UNT den 31 januari.

Från UNT den 31 januari.

Foto: Upsala Nya Tidning

Insändare2024-02-11 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi beklagar att du uppfattat att våra svar inte varit tillfullo och vill därför bemöta din fråga i detta forum. Du är givetvis välkommen att kontakta kommunikationsansvarig Jennifer Sköld, om du har fler frågeställningar.

Enligt de prognoser som regionen tog fram under våren 2023 har vi ett prognostiserat resande över Ultunabron på cirka 10 000 resenärer/vardag år 2030, 29 000 resenärer/vardag år 2040 och 34 000 resenärer/vardag år 2050.

De resenärer som förväntas åka är bland annat:

  • Boende i sydvästra Uppsala (tex. Gottsunda, Bäcklösa, Ulleråker) som ska till de sydöstra stadsdelarna eller tågstationen Uppsala södra för vidare färd mot Arlanda/Stockholmsområdet.
  • Boende i sydöstra staden (som växer kraftigt enligt prognoserna) och ska till arbetsplatser såsom Ultuna, Ångström och Akademiska
  • Inpendlare söderifrån (Knivsta, Stockholms län) som ska mot Ultuna och andra arbetsplatser längs linjen.

Däremot förväntas inte resenärer från sydöstra staden mot centrala Uppsala åka spårvagn, utan resa med pendeltåg (för de som bor i närheten av nya stationen Uppsala södra) eller den busstrafik som fortsatt kommer gå direkt mellan centrala Uppsala och sydöstra stadsdelarna.

Hur vi ställt prognosen? Resandeprognosen bygger på de planer för utvecklingen av bostäder och arbetsplatser både inom Uppsala stad, Uppsala län och Stockholms län. En fördelning över hur resandet mellan bostadsområden och arbetsområden görs utifrån kända data (SCB och dagens resande) och det framtida resandet kan prognostiseras. Den här typen av resandeprognoser görs för alla större utbyggnader av kollektivtrafik. 

Områden som förväntas få ökat antal boende är bland annat de nya sydöstra stadsdelarna och Gottsunda. Vi ser även att antalet arbetsplatser kommer att öka i bland annat Ultuna och de sydöstra stadsdelarna.

Kapaciteten på spårvägen kommer inte vara fullt utnyttjad år 2030, utan ha möjlighet att ta emot den tillväxt av resenärer som beräknas under 2030- och 2040-talet i takt med att staden utvecklas längs spårvägssträckningen med nya bostäder och arbetsplatser.