Så kan studiemiljön förbättras

Låt stökiga elever gå i specialklasser, föreslår Charlotta Wahlberg.

Låt stökiga elever gå i specialklasser, föreslår Charlotta Wahlberg.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2018-09-27 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I tisdagens UNT efterlyser eleverna på Tiundaskolan fler idéer om hur man kan förbättra studiemiljön. Här kommer mina:

• Låt de stökiga eleverna gå i specialklasser eller specialskola. Det går inte att komma undan det. De störde för alla andra redan för 40 år sen när jag gick i högstadiet (och har väl gjort i alla tider?)

De behöver rejäla resurser som mindre klasser och specialpedagoger. Ge dem även en morot - att kunna kvala in till vanliga skolan igen med bra beteende och bra skolresultat. Att satsa extra på den här gruppen har samhället igen i form av lägre insatser i framtiden.

• Anställ en vakt under skoltid. Den kan hämta ut stökiga elever från klassrummet och stävja bråk på skolgården. Kanske kan en synlig vakt få ner skolans stress och oro med sin blotta närvaro.

• Lås igen klassrumsdörren när lektionen börjar. Varje person som kommer försent får knacka på och ge en förklaring till sin sena ankomst inför hela klassen. Min högstadielärare som jobbat i Tanzania praktiserade detta. Resultat blev att ingen kom försent.

• Mobilfria lektioner, där telefonerna lämnas in och hämtas ut vid rasterna. En elev från klassen kan få uppdrag att administrera detta, en ny för varje vecka. Vem kan koncentrera sig på lektion med en lockande mobil inom räckhåll?

• Premiera de skötsamma eleverna, de får mest höra okvädingsord annars. Utse månadens bästa hjälpare, passa-tidare, uppmuntrare etcetera. Låt priset vara konkret, typ ett presentkort på kafé. Prata om det goda, hjälpsamma beteendet som något attraktivt och framtidsbyggande.

Läs mer om