Vi kan börja med Polisen, varför har vi bötesregler, då bilister inte bötfälls när de inte bryr sig om trafikskylten ”Förbud mot trafik med annat fordon än moped klass II” från korsningen Skolgatan–Svartbäcksgatan mot S:t Olofsgatan kör många bilar varje dag. Samma sak gäller Östra Ågatan från S:t Olofsgatan, ”Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II, Gäller genomfart till Drottninggatan.
Cyklister som åker utan lyse, på trottoarer fast det finns en markerad cykelfil på gatan. Cyklister som cyklar mot rött, ibland genom att svänga upp på trottoaren och svänga till höger, ner igen och bilar som har grönt, får tvärbromsa.
En cykelkontroll i Uppsala som visades på SVT Uppsala nyheter i december 2019, konstaterades att på 30 minuter cyklade 125 personer vid korsningen S:t Johannesgatan och Kyrkogårdsgatan utan belysning eller med inte godkänd belysning på kvällen.
Det finns säker flera liknande ställen där bilister och cyklister bryter mot trafikreglerna, eftersom kontroller är så sällsynta. Så attityden blir: Vem bryr sig då risken för böter är obefintlig. En viss förståelse finns då polisen många gånger måste prioritera sin verksamhet, där tyvärr gängkriminalitet och liknande går före.
Ni ansvariga politiker som har beviljat elsparkcyklar i stan, går ni på trottoarer och flyttar på elsparkcyklar som parkeras på trottoarer, där synskadade har svårt att passera eller man får gå runt dem för att komma förbi. Meningen är väl inte att vi som kommer gående skall flytta dem?
Jag har ett förslag till lösning. En grupp med kommunanställda skapas som har till uppgift att samla in felparkerade elsparkcyklar. De börjar tidigt, låt dem ha en bil med flak eller kärra med sig, där de kan samla in elsparkcyklarna som är felparkerade eller ligger slängda på trottoarerna.
Samla dem sedan på ett ställe, där företaget som äger dem, får lösa ut dem med 300 kr. Företaget har sedan en möjlighet att se vem som haft elsparkcykeln senast och kan då kräva in beloppet från den personen. Betalar personen inte, ja då kan ju företaget spärra personen från att använda deras elsparkcyklar. Det kanske skulle får användarna att ta ansvar för att följa lag och förordningar.