Sänk hastigheten på väg 654 vid Funbo

Gör väg 654 vid Funbo till en byväg där gående, cyklister och fordon samsas om vägbanan, skriver Carl-Gustaf Rudholm.

Väg 654 är hårt trafikerad, skriver Carl-Gustaf Rudholm. (Bilden är tagen på ett annat ställe).

Väg 654 är hårt trafikerad, skriver Carl-Gustaf Rudholm. (Bilden är tagen på ett annat ställe).

Foto: Bertil Ericson/TT

Insändare2021-06-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Åtgärder måste göras från avfart väg 282 (väg mellan Uppsala mot Almunge) mot Marielund/Lagga, (väg 654).

Från avfarten fram till järnvägsövergången för museijärnvägen Lennakatten, är det en sträcka på ungefär 400 m som är mycket starkt trafikerad. Vi som bor i fastigheterna efter angiven sträcka hemställer att den nu tillåtna hastighet ändras från 50-70 km/h till 30-40 km/h och att sträckan döps om till Funbo Byväg. 

Sträckan har idag nio utfarter med skymd sikt. 

Sträckan saknar från avfarten vid väg 282 varningsskyltar för utfarter och gående på väg, likaså saknas dessa varningsskyltar för trafikanter kommande från Marielund/Lagga mot väg 282.

Vi som använder och bebor fastigheter intill vägbanan vill därför att vägen görs om till byväg där gående, cyklister och fordon samsas om vägbanan, samt att markeringar målas, alternativt förses med hinder, så att fordon inte kan hålla de hastigheter som nu uppnås. 

Väg 654 trafikeras sommar- som vintertid av personbilar, jordbruksmaskiner, bussar, tunga lastbilar samt sommartid mängder med motorcykelåkare och motions-och tävlingscyklister. Trafikmängden ökar kraftigt från år till år, fastigheterna utmed sträcka förnyas och byter ägare och som en följd av detta finns här flera barn, ungdomar (skolväg) och äldre som promenerar, hämta post, besöker vänner och så vidare. Detta tillsammans med ungdomar som tillfälligt genomför veckoslutsverksamhet i Marielund och som går till fots på angiven vägsträcka till och från busshållplatsen (Funbo) intill Almungevägen.

Vi tycker naturligtvis att ekonomikörslor och annan nytto-och nöjestrafik ska ske, men det måste finnas vett, sans, trafikvett och hänsyn.