Uppsala cykelstad?
Uppsala har för tredje året i rad utsetts till Sveriges bästa cykelstad. Det är säkert välförtjänt och bara att gratulera. Tänk till exempel på det fina parkeringshuset vid Resecentrum, alla tvåvåningsparkeringar som återfinns lite här och där och på de 36 cykelpumparna. Tänk också på den goda ambitionen att hålla cykelbanorna fria från snö och is (sopsaltning) och njut av att allt fler cykelbanor separeras från biltrafiken – till godo för cyklister och bilister. Problemet som uppstår när gångtrafikanter och cyklister delar yta återstår dock att lösa.
En längre uppräkning av alla cykelbefrämjande åtgärder finns att läsa på kommunens hemsida.
Och så var det här med cykellederna – många och långa sådana har lagts ut kors och tvärs över kommunen, en del av dem har till och med fått beteckningen ”snabbcykelleder”. Det blir ju rätt rörigt att hitta rätt led till rätt mål, speciellt för nytillkomna. Som hjälp finns det enligt hemsidan drygt 2300 (snygga blå!) skyltar vid cirka 800 platser som ska hjälpa cyklister att hitta. Men då undrar man varför det endast sporadiskt står hur långt det är till den utpekade destinationen! Varför får vi t ex veta att det är 13.3 km till Storvreta, men avståndet till Gamla Uppsala hemlighålls! Avståndet till Flogsta är nog intressant för en hitflyttad student! Och så vidare
Eftersom detta har irriterat mig under flera år så har jag kollat hur det ser ut i en del andra städer. Mycket riktigt, i t ex Falun har man tagit sig besväret att ange avstånd på alla cykelvägsskyltar.