Skyltningen borde gjorts tydligare

Det är förbjudet att köra rakt fram på Kungsgatan i korsningen med Vaksalagatan för bland annat privatbilar.

Det är förbjudet att köra rakt fram på Kungsgatan i korsningen med Vaksalagatan för bland annat privatbilar.

Foto: Johan Heimer

Insändare2022-11-16 05:33
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I reportage och insändare som nyligen publicerats i UNT diskuteras de påbud som Uppsala kommun föreskrivit beträffande höger- och vänstersväng i respektive riktning från Kungsgatan mot Vaksalagatan ut från stan. Påbuden gäller alla andra fordon än buss, taxi och tung lastbil.

Skyltningens tydlighet har ifrågasatts. Ovanför körbanan är körfältsvägvisare uppsatta. Höger om körbanan finns även skyltning om visst förbud mot dubbdäck. Ingendera implicerar att genomfart på Kungsgatan skulle vara otillåten. Det relevanta i sammanhanget är vägmärket om påbjuden körriktning, kännetecknat av dess cirkulära form och blåvita färg, med en tilläggstavla som anger vissa fordon som undantas. Alla andra fordon än de undantagna måste föras i den riktning som anges på märket. Bortsett från att tilläggstavlan felaktigt anger att alla lastbilar undantas från påbudet, istället för specifikt tunga lastbilar, är skyltningen helt enligt föreskrift.

Tillvägagångssättet är dock okonventionellt. För att åstadkomma att genomfart på Kungsgatan begränsas till i huvudsak fordon i linjetrafik borde kommunen naturligtvis ha använt vägmärket, tillsammans med motsvarande föreskrifter, avsett för just det. Det vill säga vägmärke D10, påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik med flera, placerat över eller intill körfältet med tilläggstavla som tillåter även buss, taxi och tung lastbil.

Att korsningens design med två genomgående körfält i Kungsgatans båda riktningar dessutom ger sken av att vägen är avsedd för allmän genomfart är också ett problem som kommunen verkar ha bortsett från helt.