Sluta höja portot!

Porto för ett brev som vÀger max 50 gram kostar 22 kronor. Dyrare Àn sÄ kan det inte bli, skriver insÀndarskribenten som föreslÄr hur ekonomin ska gÄ ihop för företaget utan att bekosta den som vill posta ett brev.

Portot borde inte fortsÀtta höjas, tycker insÀndarskribenten.

Portot borde inte fortsÀtta höjas, tycker insÀndarskribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

InsÀndare2025-05-15 07:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Business för Postnord gÄr dÄligt.

Post- och telestyrelsen har beslutat att Postnord ska tillhandahÄlla samhÀllsomfattande brevtjÀnst i hela Sverige. Det nuvarande uppdraget omfattar perioden 1 april 2025 till och med 2027. Denna tjÀnst avser skriftliga meddelanden (alltsÄ brev) som vÀger högst tvÄ kilo. Minst 95 procent av inrikes brev ska ha delats ut inom tvÄ efterföljande vardagar. En del av staten krÀver bra service och en annan del avkastning, för samma bolag alltsÄ. De blir en svÄr uppgift för Postnord. Postnord Àgs till 60 procent av svensk staten. Resten av danska staten.

Postnord kan inte, av lÀtt insedda skÀl, höja portot ytterligare. Portot för brev max 50 gram kostar helt makabra 22 kronor idag. Det Àr dyrare Àn 1,5 liter mjölk. Höjning av portot Àr omöjligt, som jag ser det. RÀknat i omsÀttning Àr Postnord statens tredje största företag, efter energibjÀssen Vattenfall och gruvbolaget jÀtten LKAB.

Vad Àr min poÀng? Jo, att bÄde Vattenfall och LKAB Àr monumentala mjölkkor Ät staten. Vattenfall gick med vinst pÄ 33,4 miljarder kronor under helÄr 2024. LKAB gick med vinst pÄ 8,7 miljarder kronor förra Äret. HÀr kommer poÀngen: jag tycker att regeringen bör medge förlusterna för Postnord (ungefÀr 0,7 miljarder kronor helÄr). Dessa kronor tar man igen, om man rÀknar ihop vinsterna för LKAB och Vattenfall. Det man tappar pÄ gungorna, tar ni igen pÄ karusellerna. BehÄll dÀrför Postnord intakt och höj inte portot yttermera.