Sluta höja portot!

Porto för ett brev som väger max 50 gram kostar 22 kronor. Dyrare än så kan det inte bli, skriver insändarskribenten som föreslår hur ekonomin ska gå ihop för företaget utan att bekosta den som vill posta ett brev.

Portot borde inte fortsätta höjas, tycker insändarskribenten.

Portot borde inte fortsätta höjas, tycker insändarskribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2025-05-15 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Business för Postnord går dåligt.

Post- och telestyrelsen har beslutat att Postnord ska tillhandahålla samhällsomfattande brevtjänst i hela Sverige. Det nuvarande uppdraget omfattar perioden 1 april 2025 till och med 2027. Denna tjänst avser skriftliga meddelanden (alltså brev) som väger högst två kilo. Minst 95 procent av inrikes brev ska ha delats ut inom två efterföljande vardagar. En del av staten kräver bra service och en annan del avkastning, för samma bolag alltså. De blir en svår uppgift för Postnord. Postnord ägs till 60 procent av svensk staten. Resten av danska staten.

Postnord kan inte, av lätt insedda skäl, höja portot ytterligare. Portot för brev max 50 gram kostar helt makabra 22 kronor idag. Det är dyrare än 1,5 liter mjölk. Höjning av portot är omöjligt, som jag ser det. Räknat i omsättning är Postnord statens tredje största företag, efter energibjässen Vattenfall och gruvbolaget jätten LKAB.

Vad är min poäng? Jo, att både Vattenfall och LKAB är monumentala mjölkkor åt staten. Vattenfall gick med vinst på 33,4 miljarder kronor under helår 2024. LKAB gick med vinst på 8,7 miljarder kronor förra året. Här kommer poängen: jag tycker att regeringen bör medge förlusterna för Postnord (ungefär 0,7 miljarder kronor helår). Dessa kronor tar man igen, om man räknar ihop vinsterna för LKAB och Vattenfall. Det man tappar på gungorna, tar ni igen på karusellerna. Behåll därför Postnord intakt och höj inte portot yttermera.