Spårväg har ännu en fördel

Tvärbanan som bland går genom Hammar sjöstad i södra Stockholm.

Tvärbanan som bland går genom Hammar sjöstad i södra Stockholm.

Foto: Hasse Holmberg / TT

insändare2017-12-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har beslut om spårväg i Uppsala tagits och som tidigare när spårväg diskuterats så kommer alltid alternativet trådbuss upp.

Jan Fagius har i sin insändare (15/12) rätt i att vid anläggning av trådbussnät behöver endast ledningsnätet byggas. Så tar Fagius dock även, helt riktigt, upp en av spårvägens fördelar framför trådbuss; nämligen större kapacitet, då en trådbuss ute i trafiken inte kan vara längre än en annan ledbuss, medan en spårvagn både kan vara längre och dessutom kopplas ihop.

Det finns ytterligare en fördel med ett spårvägssystem; nämligen att utanför själva stadskärnan kan spåren till stor del läggas på egen banvall och därmed smidigt passera hinder i form av trafikleder och annat i en egen korridor och till exempel åka under. Trådbussen, liksom andra bussar, fastnar i vägtrafikens rödljus och köer. Som exempel kan nämnas att en stor del av Göteborgs spårvägssystem går på egna spår, oberoende av vägtrafiken.

Läs mer om