Många pensionärer missar bostadstillägg står det nu i tidningen. Jag förstår att det är så med den dåliga service pensionsmyndigheten har. Jag som god man skulle söka för min huvudman bostadstillägg och därför började jag med att ringa pensionsmyndigheten, men fick till svar ring senare och då undrade jag när ska jag då ringa.
Gick sedan in på pensionsmyndighetens hemsida för att söka bostadstillägg, men då måste jag ha ett bank-IDd för min huvudman och det har jag inte. Då bestämde jag mig för att skicka ett mail till pensionsmyndigheten för att höra hur jag ska till väga. Upptäckte då att jag skulle kunna få vänta upp till tio dagar på svar på ett mail.
Men pensionsmyndigheten skriver på sin hemsida att de kan svara inom två timmar om jag kommer med min fråga på Facebook. Som tur är har jag Facebook, som inte alla pensionärer har. Kopplade upp mig på Facebook och fick se alla klagomål på pensionsmyndigheten bland annat en person som hade väntat i sex månader på att få svar på om hen var berättigad till att få bostadstillägg.
Nu kanske alla förstår varför många pensionärer missar bostadstillägg. Det behövs en kraftig skärpning av servicen på pensionsmyndigheten och mer användarvänliga rutiner för just pensionärer.