Sveriges laglösa cykelstad

Det dÀr dags att ta itu med cyklisterna som bryter mot trafikreglerna, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Det dÀr dags att ta itu med cyklisterna som bryter mot trafikreglerna, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Foto: Pelle Johansson/Arkiv

InsÀndare2019-11-24 05:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi som bor i staden, har lÀnge vetat och ser det dagligen, hur cyklister bryter mot trafikregler. MÄnga har haft insÀndare om detta, men ingenting hÀnder. VÄra folkvalda politiker, verkar inte bry sig om detta, bara nÀr det gÀller att fÄ röster vid val. Inför valet senast, sÄ talade man om lag och ordning. Lag och ordning borde vÀl Àven innefatta trafiken.

MĂ„ndagen 18:e november sĂ„ sĂ„g jag pĂ„ TV 1 programmen, Sverige Idag och SVT Nyheter Uppsala, dĂ€r redovisade man att under 30 min cyklade 125 personer vid korsningen S:t Johannesgatan och KyrkogĂ„rdsgatan utan godkĂ€nd belysning. Visa cyklade till och med helt utan belysning. Hur mĂ„nga cyklister skulle det kunna bli om man hade flera kontroller pĂ„ olika platser i staden? 

Cyklister samt elsparkcyklister, Ă„ker mer och mer pĂ„ trottoarerna, trots att det finns bĂ„de cykelbana och gata att Ă„ka pĂ„. Fler och fler Ă„ker Ă€ven mot rött trafikljus, en del har till och med barn i barnsadeln pĂ„ cykeln. Har sjĂ€lv fĂ„tt tvĂ€rnita vid en trafikljuskorsning, dĂ€r jag hade grönt ljus och frĂ„n korsande gata kom en cyklist i full fart körandes mot rött. 

Lagar och regler Àr vÀl till för att efterlevas och det handlar om att ta ansvar bÄde för sig sjÀlv och gentemot andra medtrafikanter. Hur tror du som cyklist till exempel att det skulle kÀnnas för en medtrafikant, att köra pÄ dig och ditt barn för att du kör mot rött eller sakna cykellyse? Hur skulle du sjÀlv mÄ?

Ansvariga politiker och polisledning, hur tÀnker ni ta ansvar för att följa upp och komma till rÀtta med detta ofog?

Vidare Uppsala kommun, Rikard Malmström (MP) och cykelfrÀmjandet, ni tÀnker vÀl inte besvÀra er att ansöka att bli Sveriges Cykelstad 2020. Med tanke pÄ Uppsalas cyklisters brist pÄ att följa gÀllande lagar under flera Är. Ni har skapat flera bra möjligheter för cyklister, vilket Àr bra i och för sig. Men sÄ lÀnge som det fungerar med cyklisterna i Uppsala kommun som det gör, hur kan ni dÄ haft och ha ett rent samvete att ansöka om att bli Sveriges cykelstad.