Vi som bor i staden, har lÀnge vetat och ser det dagligen, hur cyklister bryter mot trafikregler. MÄnga har haft insÀndare om detta, men ingenting hÀnder. VÄra folkvalda politiker, verkar inte bry sig om detta, bara nÀr det gÀller att fÄ röster vid val. Inför valet senast, sÄ talade man om lag och ordning. Lag och ordning borde vÀl Àven innefatta trafiken.
MÄndagen 18:e november sÄ sÄg jag pÄ TV 1 programmen, Sverige Idag och SVT Nyheter Uppsala, dÀr redovisade man att under 30 min cyklade 125 personer vid korsningen S:t Johannesgatan och KyrkogÄrdsgatan utan godkÀnd belysning. Visa cyklade till och med helt utan belysning. Hur mÄnga cyklister skulle det kunna bli om man hade flera kontroller pÄ olika platser i staden?
Cyklister samt elsparkcyklister, Äker mer och mer pÄ trottoarerna, trots att det finns bÄde cykelbana och gata att Äka pÄ. Fler och fler Äker Àven mot rött trafikljus, en del har till och med barn i barnsadeln pÄ cykeln. Har sjÀlv fÄtt tvÀrnita vid en trafikljuskorsning, dÀr jag hade grönt ljus och frÄn korsande gata kom en cyklist i full fart körandes mot rött.
Lagar och regler Àr vÀl till för att efterlevas och det handlar om att ta ansvar bÄde för sig sjÀlv och gentemot andra medtrafikanter. Hur tror du som cyklist till exempel att det skulle kÀnnas för en medtrafikant, att köra pÄ dig och ditt barn för att du kör mot rött eller sakna cykellyse? Hur skulle du sjÀlv mÄ?
Ansvariga politiker och polisledning, hur tÀnker ni ta ansvar för att följa upp och komma till rÀtta med detta ofog?
Vidare Uppsala kommun, Rikard Malmström (MP) och cykelfrÀmjandet, ni tÀnker vÀl inte besvÀra er att ansöka att bli Sveriges Cykelstad 2020. Med tanke pÄ Uppsalas cyklisters brist pÄ att följa gÀllande lagar under flera Är. Ni har skapat flera bra möjligheter för cyklister, vilket Àr bra i och för sig. Men sÄ lÀnge som det fungerar med cyklisterna i Uppsala kommun som det gör, hur kan ni dÄ haft och ha ett rent samvete att ansöka om att bli Sveriges cykelstad.