Ta bort onödig biltrafik från city

Cyklar och gående bör få ta mycket större plats i stadskärnan, skriver Annika Härlin.

Cyklar och gående bör få ta mycket större plats i stadskärnan, skriver Annika Härlin.

Foto: Svetlana P Jansson

Insändare2021-03-14 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändare av Solweig Uttermalm Wahlström 11/3

Tack Solweig för att du läst min insändare 8/3 och bidragit med viktiga kommentarer 11/3. Jag är inte så ung jag heller och har många i min omgivning med begränsad rörlighet.  Min önskan är inte att utestänga all biltrafik från city utan att få bort onödig biltrafik, som genomfartstrafik. Den biltrafik som blir kvar ska vara på cyklisternas och de gåendes villkor. Cyklar och gående bör få ta mycket större plats.

Om gående, cyklar och bilar hålls isär blir det betydligt lättare och säkrare att ta sig fram även för de som använder hjälpmedel eller har nedsatt syn eller hörsel. 

Större plats för eldrivna trehjulingar och lådcyklar kommer att förenkla förflyttning även för äldre och andra mindre rörliga personer. 

Naturligtvis måste alla få tillgång till det utbud som finns i stadskärnan och andra stadscentrum. I fossilfria bilzoner bör det finnas tillgång till långsam kollektivtrafik i form av små bussar med nigning och lågt golv, lämpliga för rullator och rullstol. Dessa bussar alternativt fossilfri taxi ska kunna tas från bilparkeringar utanför zonen. Tills det blivit verklighet bör de med handikapptillstånd få dispens. Ökat utbud av begagnade laddhybrider ger fler möjlighet att under en övergångsperiod köra fossilfritt inom klimatzoner. Fler bilpooler minskar behovet att äga bil.

Det måste finnas handikapparkeringsplatser överallt i vår stad. Uppsala måste även planeras så att alla har tillgång till nödvändig service nära där de bor för att minska behovet av att resa, speciellt med bil.

Detta vill jag att våra politiker i Uppsala inför.