Alltsedan valet 2018 har minoritetsstyret i Uppsala kommun satsat på att förbättra cykelvägnätet, och promenadstråken. Det är bra eftersom både miljön, staden och folkhälsan gynnas om fler Uppsalabor väljer cykeln eller bussen framför bilen.
Problemet är att dagens trafikpolitik skapat en försämrad tillgänglighet till stadsbussarna i Uppsala, bland annat genom omfattande förseningar. Något som riskerar att skrämma bort resenärer från bussen.
Genom att ta del av bussförarnas erfarenheter tror jag Uppsalas styrande s+mp+v-koalition kan få en bättre förståelse för hur deras trafikpolitik påverkar både stadsbusstrafiken och stadsmiljön. Jag vill därför ge kommunalråden i Uppsalas styrande minoritet en guidad tur i stadsbusstrafiken, för att de ska få en konkret bild av några av problemen som bussförare och resenärer möter:
Tidsslukande trafikljus: Trafikljusen i många av de större korsningarna i Uppsala har en ineffektiv styrning, vilket gör att bussen ofta behöver vänta både orimligt och onödigt länge vid rödljus.
Bussovänliga farthinder: Farthindren, som i takt med Uppsalas tillväxt blivit allt fler, har ökat skadorna på stadsbussarna radikalt. Det beror på att många av farthindren är av den mest aggressiva typ som används i Sverige – konformade i betong och farthinder utformade som en sluttande trottoarkant som sträcker sig över hela vägbanan. Detta tvingar oss bussförare att krypköra över farthindret för att inte skada bussen eller orsaka obehag för resenärerna. Kraftigt ökat slitage på bussarna går ändå inte att undvika.
Trafikinfarkten i Uppsala: De södra och västra delarna av stan saknar fortfarande vägar som leder trafiken utanför bebyggelsen och ut mot de stora huvudvägarna. Därför tvingas bilarna via Dag Hammarskölds Väg eller Norbyvägen in till centrala Uppsala för att komma ut till exempelvis E4, riksväg 55 eller länsväg 272. Detta bidrar till dagliga trafikkaos både inne i stan vid bland annat Kyrkogårdsgatan, Börjegatan och i utkanterna vid exempelvis Flogstavägen vid ICA Väst – för att nämna några exempel.
Jag hoppas Uppsalas ledande kommunalråd vill anta min inbjudan om att dela med mig av mina och mina bussförarkollegors erfarenheter. Jag vädjar dem också att lyssna på sin samarbetspartner Utvecklingspartiet Demokraterna, som är det parti som visat störst förståelse och intresse för problemen som dagens trafikpolitik skapat för stadsbusstrafiken och resenärerna.
Välkomna på en busstur med mig!