TÄget gÄr inte som tÄget numer

Det vore klÀdsamt om ansvariga regionpolitiker förklarar (ingen informationsstrateg göre sig besvÀr) hur man har tÀnkt och varför inte tÄgtrafiken fungerar, skriver Lennart StÄhle i Skyttorp.

Vissa helger under sommaren har nÀstan alla tÄg pÄ strÀckan Uppsala-Tierp varit instÀllda. ErsÀttningsbussar har inte dykt upp, skriver skribenten.

Vissa helger under sommaren har nÀstan alla tÄg pÄ strÀckan Uppsala-Tierp varit instÀllda. ErsÀttningsbussar har inte dykt upp, skriver skribenten.

Foto: Axel Hilleskog

InsÀndare2022-08-26 07:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

De har snott tĂ„get. HjĂ€lp! TĂ„get gĂ„r inte som tĂ„get numera. MĂ€lartĂ„g med MTR som huvudoperatör har lagt sig som en tung hand över tĂ„gtrafiken. MĂ€lartĂ„g förresten; detta koncept eller vad man vill kalla det, strĂ€cker sig ned till Linköping, Norrköping. Finns MĂ€laren dĂ€r?  

PĂ„ MĂ€lartĂ„gs hemsida kan man lĂ€sa följande: ”Regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, VĂ€stmanland, Örebro och Östergötland genomför en historisk satsning för att förbĂ€ttra den regionala tĂ„gtrafiken i MĂ€lardalen. MĂ€lartĂ„g Ă€r en viktig del av denna satsning, som det regionĂ€gda bolaget MĂ€lardalstrafik ansvarar för pĂ„ uppdrag av regionerna.” Det lĂ„ter ju bra. Bara det att för bĂ€ttrandet av tĂ„gtrafiken inte har mĂ€rkts sĂ€rskilt mycket. Men vad Ă€r MĂ€lartĂ„g? Ett samarbete, men hur fungerar det? Vem sitter i ledningen och hur styrs detta? DĂ€rom fĂ„r man inget veta frĂ„n hemsidan, som förefaller designad av en uppsjö av sĂ„ kallade informationsstrateger.

Förr fungerade UpptĂ„get okej, med nĂ„gra instĂ€llda avgĂ„ngar. Numera Ă€r det annorlunda. Visserligen lĂ„ter MĂ€lartĂ„g upplysa att endast var tionde tĂ„g Ă€r instĂ€llt. Det lĂ„ter vĂ€l bra? Men vissa helger under sommaren har nĂ€stan alla tĂ„g pĂ„ strĂ€ckan Uppsala -Tierp varit instĂ€llda. ErsĂ€ttningsbussar har inte dykt upp. Och har de kommit sĂ„ har de kommit cirka femton minuter efter att nĂ€sta ordinarie tĂ„g har avgĂ„tt. 

MĂ€lartĂ„g förefaller vara en luddig skapelse av regionala politiker som inte lyckas förstĂ„ den verklighet som vi lever i. Vi vill ha tĂ„g som kommer och gĂ„r pĂ„ utsatt tidtabell och inte ersĂ€ttningsbussar som inte dyker upp. Det förefaller som om MTR har bluffat ansvariga regionpolitiker vid upphandlingen och försĂ€krat att man ska klara av övertagandet utan svĂ„righeter, vilket inte har skett. MTR förefaller inte ha kompetens eller kraft att lösa problemen inom MĂ€lartĂ„g. Ansvariga upphandlare pĂ„ regionen har inte haft kompetens eller kunskaper för att genomskĂ„da MTR:s dimridĂ„er. 

Det vore klÀdsamt om ansvariga regionpolitiker förklarar (ingen informationsstrateg göre sig besvÀr) hur man har tÀnkt och varför inte tÄgtrafiken fungerar. Det Àr trots allt ni som har det yttersta ansvaret och bör utkrÀva ansvar av MTR. Förklara ocksÄ hur detta ansvar ska utkrÀvas.