Trailrarna slösar bort tittarnas tid

Public service-kanalerna bör snarast ta bort reklamsnuttarna för kommande prorgam, skriver Olof Haeggström.

Public service-kanalerna bör snarast ta bort reklamsnuttarna för kommande prorgam, skriver Olof Haeggström.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2019-01-31 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I det stora utbud som i dag finns av TV-kanaler är det några kanaler som är tänkta att vara kostnadsfria. Jag tänker närmast på till exempel TV1, TV2, kunskapskanalen och barnkanalen. TV4, TV6 med flera är ju visserligen utan avgift men tittaren betalar med sin egen tid när deras reklaminslag ofta avbryter program, filmer eller annat.

När det gäller TV1 och TV2 så betalar tittarna en avgift för dessa.

Men nu har även dessa kanaler börjat sända egen reklam i form så kallade trailers. Det vill säga reklamsnuttar för kommande program både i den egna kanalen och andra som upprepas i all oändlighet och verkar direkt störande samt tar upp tittarnas tid helt i onödan.

Jag vill uppmana de ansvariga för TV1, TV2 med flera så kallade public service-kanaler att snarats ta bort dessa inslag av egen reklam.

Att låta TV-tittarna, som det nu är, betala dubbelt för tittandet (dels en avgift till Radiotjänst och dels med egen tid) är ju alldeles tokigt.

Kan man tänka sig att ansvarig politiker tar Sveriges Television i örat och återställer ordningen till vad den tidigare var! Eller...?

Behöver SVT utfyllnad mellan programmen så kan Ni väl återgå till de utmärkta korta naturfilmer (utan störande musik) som Ni hade tidigare.

Hur mycket kan förresten TV-avgifterna minskas med det nya avgiftssystemet? Rimligen kan väl hela Radiotjänst med all sin administration nu avvecklas.

Läs mer om