En snabbcykelled byggs till Sävja. Den blir nog utmärkt när (?) den blir klar. Just nu är den en katastrof!
På kommunens hemsida står: ”Under byggtiden kommer det vara möjligt för gående och cyklister att ta sig fram längs hela sträckan”.
Biten mellan rondellen vid Nämndemansvägen och trafikljusen vid Nåntunavägen har jobbats med ett bra tag, trafiken leds om via gatorna i Vilan. Det får man väl anse vara helt OK.
För ett par veckor sedan påbörjades sträckan mellan Nåntunavägen och Vindbrovägen. Det bestod i att man raskt under en natt breddade cykelvägen och täckte den med grusblandad sand. Samtidigt gjordes en avgränsad cykelväg mellan Nåntunavägen och Kuggebro. på bilvägens vägren, avskild med betongfundament. Fungerar OK, även om den bitvis är för smal för att mötas på och man blir kraftigt bländad av bilarna som man möter under morgoncyklingen mot stan.
Det är sen problemen börjar. Samma beläggning, som man alltså byggde alternativ cykelbana för fram till Kuggebro, förväntas man därefter cykla på resten av vägen, dvs ett par kilometer, tills man kommer till Kungsängens gård. Därefter är cykelbanan ännu orörd. Trögtrampat, men framför allt fullt med grovt grus att kryssa mellan för att undvika punktering! Alternativen till detta är som jag hittills kommit fram till är:
1) antingen välja att ta cykelvägen från Kuggebro till trafikljusen vid Beijers och sen Kungsängsleden ner till Kungshörnet. Betydligt längre men inte just långsammare eftersom man då kan cykla i normal fart, eller
2) att som många gör - cykla på bilvägen parallellt med den usla cykelvägen, vilken är en 90-väg och inte helt bekvämt i morgonmörkret, då man även måste korsa vägen för att komma till rätt sida. Hem går det lättare, då kan man bara slinka upp vid Vindbrovägen och cykla på vägrenen söderut.
Under dessa veckor sedan cykelvägen bröts upp har ingenting hänt.
Man kan ju som drabbad av eländet tycka att det varit fiffigt att vänta med detta tills det var dags att asfaltera. Alla begriper att det måste bli olägenheter under färdigställandet, men att göra en grusväg och sen slå sig till ro och låta oss cykla på den i veckor (kanske månader?) utan att något arbete pågår för att färdigställa leden, det är både en usel planering och helt oacceptabelt.
Vi är ganska många hundra regelbundet cyklande längs denna väg som gärna vill få information om hur arbetet är tänkt att fortgå, och hur länge vi ska behöva fundera hur vi ska ta oss till och från stan på ett säkert och snabbt sätt utan att behöva ta bilen istället.