Två farthinder per kvarter krävs

Det är nog ingen som håller 30 kilometer i timmen i villaområden, trots att det är hastighetsgränsen som gäller, skriver Lasse Ahlgren apropå en insändare förra veckan där det önskades sänkt hastighet genom Funbo.

Det krävs två farthinder per kvarter för att hålla nere hastigheten till 30 kilometer i timmen, skriver Lasse Ahlgren.

Det krävs två farthinder per kvarter för att hålla nere hastigheten till 30 kilometer i timmen, skriver Lasse Ahlgren.

Foto: JESSICA GOW

Insändare2023-08-06 07:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Dagens hastighet är troligen inte bekymret utan det är den dåliga acceptansen av gällande lagar.

Själv bor jag på Orvars väg i Uppsala. Det är en sträckning mellan två huvudleder, Vattholmavägen och gamla Uppsalagatan. Dessa bägge har 40 km/h. Så har vi 30 km/h på Orvars väg då det är ett villaområde samt bebyggelse med hus för årsrika personer.

Det finns nog ingen som håller lagstadgad hastighet utan det dubbla är mer normalt. Det händer att det blir omkörningar, trots den vanligtvis höga hastigheten, inne i villaområdet. Kommunen säger att det inte finns någon orsak att göra något då denna sträcka inte är speciellt olycksdrabbad.

Det finns en gata i Uppsala som har lyckats med att få folk att hålla de 30 km/h som är satt. Det är återvändsdelen av Björkgatan. Där finns det cirka 6 fartgupp på sträckan mellan Fålhagsgatan och Furugatan. (Fålhagsleden och Almtunaskolan)

Det borde alltså vara minst 2 fartgupp per kvarter på vägar som har 30 km/h.

Det är en dålig lösning men då polisen inte bryr sig på grund av dålig bemanning, så är det nog den enda lösningen att tvinga folk att sänka hastigheten, med hinder i någon form.