UL ger dålig information om biljettpriser

Den senaste tiden har jag läst ett antal insändare om Upplands Lokaltrafik. Det handlar om svårigheten att köpa biljetter men också om olika sorters fusk.

UL informerar dåligt, anser insändarskribenten.

UL informerar dåligt, anser insändarskribenten.

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Insändare2020-08-31 06:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att nu under coronapandemin låta bli att köpa biljett är ett exempel, jag har som före detta bussförare sett ännu värre exempel. 

En vuxen som "råkar" använda yngsta barnets skolkort är ett. Denna typ av fusk ska naturligtvis ge en kännbar straffavgift men när man tror sig ha gjort rätt och ändå får en avgift som är högre än två månadsbiljetter tycker jag det har urartat. Åker du normalt med månadsbiljett finns fyra olika kategorier betalande. Ungdom, studerande, pensionär och vuxen – de tre första med samma kostnad, den sista cirka femtio procent dyrare.

Tror att många som uppfyller kraven anser att de tre första kategorierna är samma sak vilket borde innebära att vid köp av engångsbiljett är ungdom en gemensam beteckning för kategorin vilket enligt UL är alldeles fel och det är din skyldighet att veta detta trots dålig information.

Åker man med SL kallas det för "reducerad avgift" och gäller både vid köp av månadsbiljett och engångsbiljett vilket förklarar att en del kan göra ett oavsiktligt fel och enligt mig få ett orimligt högt straff. En sista fundering: gäller detta bara studerande, kanske ensamkommande med uppskriven ålder eller kan även förtidspensionären Kalle med Downs syndrom råka ut för detta?