UL:s beslut en signal till pendlare

Beslutet att ställa in direkttrafiken mellan Uppsala och Västerås under helgerna skickar signalen att det inte går att lita på att fungerande kollektivtrafik kommer att bestå, anser insändarskribenten.

Beslutet att ställa in direkttrafiken mellan Uppsala och Västerås under helgerna skickar signalen att det inte går att lita på att fungerande kollektivtrafik kommer att bestå, anser insändarskribenten.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2022-01-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att spara tre miljoner ställer UL in direkttrafiken mellan Uppsala och Västerås under helgerna. För första gången på minst 40 år saknas direktförbindelse och det har blivit betydligt svårare för de många resenärer som reser denna sträcka. Restiden är nu 2–2½ timmar för denna åtta-mils-sträcka, med avbrott för bussbyte. Den som börjar sitt arbetspass i Västerås kl 9 måste åka från Uppsala kl 6.38 (ännu tidigare hemifrån) och väckas ur sin slummer för att byta buss halvvägs.

De politiker som fattat detta beslut har samtidigt beslutat sig för att gynna sina egna anställda (inom Region Uppsala) med en rabatt på periodkortet för kollektivtrafik. Det kostar nog minst tre miljoner i ett läge där man inte har råd att upprätthålla kollektivtrafiken. Det är förstås trevligt att gynna sin egen personal, men när det indirekt bekostas av andra och gör det mer eller mindre omöjligt för många resenärer på en av våra vanligaste och längsta pendlingssträckor blir det pinsamt.

Det blir tyvärr många som väljer att återgå till att ta bilen och det är en signal till alla pendlare, att det inte går att lita på att fungerande kollektivtrafik kommer att bestå. Hur tänkte man här?