Uppsala har blivit en stängd stad

Foto: Pär Fredin

Insändare2017-04-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala har blivit en stängd stad. Skyhöga p-priser och minskat antal p-platser gör att vi utifrån har stora svårigheter att vistas i stan.

Så vad gör man? Det här är mitt förslag:

Ordna stora parkeringsplatser en bit ut, vid stadens tullar och portar. Alla stora infarter som Enköpingsvägen, Gysingevägen, Östhammarsvägen, gamla och nya E4 utrustas med stora parkeringsytor och parkeringshus.

Låt det gå mindre bussar i skytteltrafik in till stadens kärna med några få stopp på vägen. Avgångstid var tionde minut.

Låt bussarna vara små, de kan rymma tio personer, utom i rusningstid. Det håller nere kostnaderna och ger en smidigare trafik.

Och viktigast av allt – låt både p-avgiften vid tullarna och bussavgiften vara gratis.

Ett liknande förslag från MP prövades för några år sen, men försvann. Jag tror att skälet var att det innehöll avgifter. För att få människor att radikalt ändra sina trafikvanor behövs en morot. Och gratis är alltid extremt mer lockande än aldrig så små avgifter. Speciellt några år i början.

Låt sedan dessa P-bussar vara första steget på vägen mot en helt gratis kollektivtrafik i Uppsala.

Då kommer de flesta välja p-bussarna eller cykeln för att ta sig genom stan. Och vad ger det?

Staden blir tillgänglig för alla, även för landsbygdsbor med bil och stadsbor utan.

Avgaserna hålls nere till ett minimum.

Gatuunderhållet minskas.

Uppsala får åter en levande stadskärna.

Handeln i Uppsala city kan blomstra igen.

Uppsala blir känt för sin progressiva trafikpolitik i Sverige och utanför.

Ja, det kommer kosta mer, åtminstone i början. Men på sikt tror jag denna trafiklösning lönar sig.

Uppsala har ju alla möjligheter att bli en framtidsstad med sina universitet och stor inflyttning. Men som det är nu tar politikerna rejäla kliv bakåt mot gamla lösningar – skyhöga avgifter och igenkorkat city med för många hus och bilar.

Tänk nytt. Tänk tvärtom. Visa visioner för bilarna istället!

Läs mer om