Är det skäligt att Uppsala Vatten debiterar kostnaden för en åtgärd flera gånger?
För att byta avstängningsventil för inkommande vatten var vi fyra fastighetsägare i två radhuslängor som samordnade våra åtgärder. Avstängning av vattnet begärdes av Uppsala Vatten och efter åtgärden fick vi alla fyra, var för sig, en debitering på 2 x 893,10 kronor för avstängning och påsläpp. Eftersom endast en avstängning och ett påsläpp skett per radhuslänga utgick vi från att ett misstag skett och påpekade detta via telefonsamtal och mejl. Uppsala Vatten besvarade detta genom att skicka VA-taxan till mig. Taxan motiverar inte, enligt oss, att en kostnad kan dubbeldebiteras, vilket påpekades i två mejl med två veckors mellanrum. Efter dessa mejl blev jag uppringd av en tjänsteman från Uppsala Vatten och fick tyvärr inte några andra argument än att "VA-taxan gäller", varför jag begärde och lovades en skriftlig motivering.
När jag efter två veckor fortfarande inte fått något skriftligt besked från Uppsala Vatten skickade jag ett nytt mejl den 21 maj med kopia till kommunledningskontoret. Mitt mejl den 21 maj avslutade jag med följande fundering: "Om vi fem fastighetsägare i vår radhuslänga varit förutseende och samordnat våra ventilbyten till ett tillfälle skulle Uppsala Vatten, enligt sin debiteringsprincip, ha rätt att femfaldiga debiteringen för en utförd åtgärd. Är detta enligt kommunfullmäktige en skälig debiteringsprincip?"
Eftersom jag inte fått någon reaktion på mitt mejl från den 21 maj blev det denna insändare.