Uppsalas höjdskillnad är ett stort problem för spårvägen

En hiss ska sammanbinda en högt belägen spårvägsstation med järnvägen. Så ser planen ut, men Trafikverket är kritisk – liksom insändarskribenten som föreslår en annan lösning.

Att Uppsala har stora höjdskillnader, som vid slottsbacken, är ett problem för planeringen av spårvägen, det skriver Mats Åkerblom.

Att Uppsala har stora höjdskillnader, som vid slottsbacken, är ett problem för planeringen av spårvägen, det skriver Mats Åkerblom.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2025-04-05 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I kommunens planering är fastslaget att kapacitetsstark kollektivtrafik behövs från Gottsunda till tågstation söder om Bergsbrunna. Där finns också planering för ny bebyggelse i Sävja och Norra Lunsen för ca 50 000 boende. Det lär betyda att kanske 10 000 boende varje morgon behöver fara från sina bostäder i Nåntuna, Sävja och Norra Lunsen till de expansiva arbetsområdena i Fyrislund och Boländerna samt det ”Verksamhetsområde” som planeras nära E4. Här presenteras två konkreta alternativ för hur denna trafik ska ske.

Alternativ A, befintlig planering:

Spårvagn från Gottsunda till ändhållplats i Asphagen i Lunsens nordöstra hörn. Hiss till perrongen vid järnvägen. Fortsatt hiss eller rulltrappa till busshållplats nedanför järnvägen. Kapacitetsstarka busslinjer österut. Flera byten av fordon krävs.

Alternativ B, tänkbar planering:

De kapacitetsstarka busslinjerna startar i Gottsunda och går till Tågstationen samt vidare till arbetsområdena i öster. Inga byten krävs.

Problem:

För alternativ A skriver Erik Pelling (S) 26 mars 2025 till mig att: ”… västerut från stationen finns spårvägen och om du ska österut är det kapacitetsstarka busslinjer som är inriktningen.” Problemet är hur de boende ska kunna ta sig till tågstation eller bussar. Spårvägens ändhållplats ligger högt ovan järnvägen, och enligt befintlig plan ska hiss användas för att resenärer ska kunna komma ned till perrongen. Backen ser ut som den på S:t Olofsgatan mellan Öfre Slottsgatan och Smålands Nation.

Trafikverket begär att kapacitetsstark trafik ska gå till stationen och har underkänt hiss som kapacitetsstark. Därför tvekar Trafikverket om station. Samtidigt ska de 10 000 boende på något sätt ta sig från spårvagn eller närbelägna bostäder till de kapacitetsstarka bussarna långt nedanför.

I alternativ A har än ingen lösning presenterats för den topografiska höjdskillnaden. Spårvagn kan inte gå ned.

För alternativ B finns inga topografiska problem. De kapacitetsstarka bussarna kan gå hela vägen.