Väg 288 är fortfarande en trafikfara

Väg 288. Sträckan mellan Uppsala och Jälla är inte mötesfri. ”Krävs det en dödsolycka för att berörda politiker och tjänstemän möjligen ska inse att denna fadäs måste rättas till?” Det undrar Hans Nordström.

Väg 288. Sträckan mellan Uppsala och Jälla är inte mötesfri. ”Krävs det en dödsolycka för att berörda politiker och tjänstemän möjligen ska inse att denna fadäs måste rättas till?” Det undrar Hans Nordström.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2018-03-18 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I flera år har det utlovats att väg 288 ska göras mötesfri. Den ena politikern efter den andra skryter om sitt partis fantastiska insats för att få denna trafikpulsåder mellan Uppsala och Östhammar trafiksäker. Men, den kanske mest utsatta delen, mellan Uppsala och Jälla har man inte gjort mötesfri. Trots att det är en sträcka med många tillbud, farliga omkörningar och hög hastighet. Dessutom, efter utbyggnad av Lindbackenområdet, har tra­fiken ökat väsentligt.

Trafikverket har gjort omfattande och kostsamma förbättringar från Jälla och österut. Att då inte göra första sträckan till Jälla ­mötesfri är mycket oförsvarligt. Istället får vi där en sträcka med väsentligt höjd olycksrisk. Regelbundet sker riskfyllda omkörningar i en tät trafik. Förvisso finns flera utfarter att beakta vid en mötesfri väg, men det går utan oacceptabla problem och orimliga kostnader att lösa.

Krävs det en dödsolycka för att berörda politiker och tjänstemän möjligen ska inse att denna fadäs måste rättas till?

Kostnaden är absolut rimlig jämfört med andra åtgärder där hela vägbanan flyttats upp till hundratals meter. När man oförbehållsamt triumferar om reserverade pengar för en säker utbyggnad av väg 288 har man således inte medtagit åtgärder för att göra den första delen Uppsala –Jälla trafiksäker.

Detta är inget annat än en trafiksäkerhetsmässig skandal. Det är dags att fullfölja det man utlovat – en mötesfri väg mellan Uppsala och Östhammar – hela vägen, och speciellt den del som är mest trafikerad.

Läs mer om