VÀntetiden Àr onödigt lÄng pÄ akuten

Akademiska sjukhuset. HÄkan Persson skriver om de lÄnga vÀntetiderna pÄ akuten, men han har ett förslag till lösning. "Möjligtvis kan en och annan politiker och tjÀnsteman kÀnna sig missnöjd, men det Àr smÀllar man fÄr ta", skriver han.

Akademiska sjukhuset. HÄkan Persson skriver om de lÄnga vÀntetiderna pÄ akuten, men han har ett förslag till lösning. "Möjligtvis kan en och annan politiker och tjÀnsteman kÀnna sig missnöjd, men det Àr smÀllar man fÄr ta", skriver han.

Foto: Staffan Claesson

InsÀndare2018-03-04 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

De lÄnga vÀntetiderna pÄ landets akutmottagningar Àr Äter pÄ tapeten. De som varit tvungna att besöka akuten pÄ Akademiska sjukhuset Àr nog benÀgna att instÀmma i kören av klagan över lÄnga vÀnte­tider pÄ akuten. HÄrt pressad personal jobbar pÄ sÄ gott de kan med att ta hand om sjuka (och inte sÀllan arga) patienter.

DÄ jag tyvÀrr Àr flitig anvÀndare av Akademiska sjukhuset kan jag se tvÄ huvudproblem:

Huvudproblem ett:

MĂ„ndagar Ă€r den dag pĂ„ veckan dĂ„ trycket Ă€r som störst pĂ„ akutmottagningen. Folk har samlat pĂ„ sig sina krĂ€mpor över helgen men vĂ€ntar till det blir vardag med att söka vĂ„rd. Inte alla givetvis, men det finns en förklaring till mĂ„ndagstrycket pĂ„ akuten. Jag har suttit i vĂ€ntrummet och hört kommentarer mellan patienter och anhöriga som till exempel: ”SĂ„ mycket folk. Ska vi gĂ„ hit i morgon istĂ€llet?”. Är man inte sjukare Ă€n sĂ„ Ă€r akutmottagningen definitivt inte rĂ€tt stĂ€lle att söka vĂ„rd.

TillgĂ€ngligheten pĂ„ vĂ„rdcentraler mĂ„ste göras enklare och bĂ€ttre. LĂ€ttillgĂ€ngliga och helgöppna vĂ„rdcentraler och ”lĂ€ttakuter” skulle definitivt minska trycket pĂ„ Akademiska sjukhusets akutmottagning sĂ„ de kan fokusera pĂ„ svĂ„rt sjuka patienter. Det gĂ€ller Ă€ven i till exempel. ÖstervĂ„la och Östhammar, för Ă€ven pĂ„ landet drabbas folk av hudutslag och bihĂ„leinflammation pĂ„ helger. AllmĂ€nheten mĂ„ste ”undervisas” att söka vĂ„rd pĂ„ rĂ€tt nivĂ„.

Huvudproblem tvÄ:

Region Uppsala har stora problem att fĂ„ sin personal att stanna. Kostnaderna för inhyrningspersonal skenar mer och mer. SjukvĂ„rden drĂ€neras pĂ„ skattebetalarnas pengar. Samtidigt finns absolut inga medel till höjda löner till befintlig personal. Jag trĂ€ffade för en tid sedan en sjuksköterska som vĂ„rdat mig ett flertal gĂ„nger pĂ„ akuten i Uppsala. Men jag trĂ€ffade henne pĂ„ en akutmottagning pĂ„ ett annat sjukhus i en annan region. Jag fick veta att hon gĂ€rna hade jobbat kvar pĂ„ akuten i Uppsala men lönen och schemalĂ€ggningen var inte bra tyvĂ€rr. Nu styr hon mer över sin arbetstid och tjĂ€nar bĂ€ttre som uthyrningssköterska för ett uthyrningsföretag. Hon bor kvar i Uppsala men Ă€r en av mĂ„nga ”förlorade” sköterskor.

Sen har vi det faktum att personal mÄste betala uppÄt tusen kronor per mÄnad i form av parkeringsavgifter för att komma att arbeta. MÄnga av sjukhusets olika personalgrupper bor pÄ landet och kan inte cykla eller Äka kollektivt till jobbet. Vilken annan arbetsgivare tar betalt av sin personal för att de kommer till jobbet?

Om region Uppsala tar hÀlften av de medel som lÀggs ut pÄ inhyrningspersonal och istÀllet lÀgger pÄ sin egen personal i form av bÀttre löner och större möjlighet att pÄverka scheman sÄ kommer personalen att stanna och vÀrdefull kompetens bevaras. Dessutom blir regionen en attraktiv arbetsgivare för blivande sköterskor. Den andra hÀlften av det som i dag lÀggs pÄ inhyrningspersonal kan nu lÀggas pÄ sjukhusets verksamhet. Alla Àr vinnare, personal, patienter och skattebetalare. Möjligtvis kan en och annan politiker och tjÀnsteman kÀnna sig missnöjd, men det Àr smÀllar man fÄr ta.

Hur svÄrt kan det vara?