2021 spikade Uppsala kommun en stor satsning på Brantingstorget, en stenkast från mig i Salabacke. Kommunen sparade inte på sina slantar, det blev ett rejält ansiktslyft för de lilla 50-tals torget: integrerad belysning, effektbelysning, busk- och perennplantering, ett nytt träd, fina bänkar och stolar som man kan sitta och samtala på, minskade parkering men lika många platser, en ny trappa med smidd ledstång, en liten kattstaty, varenda lilla gatsten noggrant slitna från marken och bytt med nya av tålmodiga arbetarna med mer. Allt för ett "trivsammare och tryggare torg" står det på inslaget jag hittar på internet.
Men nyligen i maj 2025, eller om det var lite tidigare i år, häpnades jag och fler Salabackesboende med mig. Mitt på den fina nyrenoverade torget, detta. En stor reklamskylt med betongbotten.
Varför? Två kycklingfärspaket för 80 kronor. Behöver vi veta det innan vi går till ICA?
Då var det ingen idé att renovera torget tänker jag, för att sedan förfula det som aldrig förr med dessa två gigantiska betongskyltar.