Plan - och byggnadsnämnden Uppsala kommun har beslutat att delsträckan från centralen till Munkgatan via Bäverns gränd ska utgå ur detaljplanen för kapacitetsstark kollektivtrafik och beslutas i en egen detaljplan senare. Dragningen av spårväg via Bäverns gränd medför mycket allvarlig negativ påverkan på boendemiljön för flera hundra människor under den sannolikt fleråriga byggnadstiden och det är uppenbart av konsultrapporter och projektbeskrivning att dragning av spårväg via den trånga Bäverns gränd medför stora problem både under byggtiden och vid drift, problem som ännu är olösta.
Utöver andra olägenheter kan inte de mycket stora ekonomiska konsekvenserna av en dragning av spårväg genom Bäverns gränd negligeras, varför andra alternativ för dragning bör utredas, inklusive en ekonomisk jämförelse.
Utredning av annan sträckning från Sjukhusvägen har, utöver i skrivelser från berörda fastighetsägare vid Bäverns gränd, föreslagits av Länsstyrelsen, Centerpartiet och flera privatpersoner. Kommunen har avfärdat förslaget att dra spårvägen i utrymmet mellan Studenterna och Stadsparken och via den breda Strandbodgatan till Kungsgatan på grund av att det skulle bli utrymmesbrist för bussar på Fjalars gränd och Sidenvävargatan.
Dragningen skulle gynna boende i Kungsängen och besökare till Parksnäckan. Då hela stationsområdet ska ses över och byggas om och Kungsgatan föreslås bli bilfri borde det finnas anledning att på nytt granska detta alternativ och jämföra kostnaderna för detta och även andra framförda förslag på linjedragning. Varför motsätter sig kommunen utredning av alternativ dragning?