Varför riskera Uppsalas ekonomi?

Hur rÀknas spÄrvÀgsinvesteringen hem! Det borde presenteras för oss skattebetalare, som vill ha valuta för vÄra skattepengar, menar Björn Lundgren.

Det kan ju ocksÄ innebÀra att det inte blir nÄgon södra station i Bergsbrunna menar skribenten. Arkivbild.

Det kan ju ocksÄ innebÀra att det inte blir nÄgon södra station i Bergsbrunna menar skribenten. Arkivbild.

Foto: Staffan Claesson

InsÀndare2024-02-24 09:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Uppsalas lokalbusstrafik har en sammanlagd lĂ€ngd av 20,6 mil, Ă€ndhĂ„llplats till Ă€ndhĂ„llplats. Stadsbussarna kör 3 632 mil dagligen (UL). Om kommunen bygger 17 km spĂ„rvĂ€g blir det totala nĂ€tverket 22,3 mil lĂ„ngt. SpĂ„rvĂ€gen utgör dĂ„ knappt 8 procent av lokaltrafikens nĂ€tverk. Resten, 92 procent kommer Ă€ven i fortsĂ€ttningen att tĂ€ckas med buss! 

Byggandet av spĂ„rvĂ€g kommer inte att förbĂ€ttra Uppsalabornas luftkvalitet, oavsett vad Erik Pelling ”killgissar”! Vad innebĂ€r byggandet av spĂ„rvĂ€g? Vi fĂ„r tvĂ„ stycken olika trafiksystem, vi fĂ„r dubbla terminaler, vi fĂ„r tvĂ„ olika underhĂ„llssystem och förarutbildningar. Vi mĂ„ste Ă€ven i fortsĂ€ttningen satsa pĂ„ effektivisering av bussarna! SpĂ„rvĂ€gen löser inte Uppsalas transport och miljöproblem! 

SpĂ„rvĂ€gen har dessutom visat sig vara en gökunge, som effektivt tar död pĂ„ andra investeringar. Kommunledningen har beslutat att skrinlĂ€gga investeringar i fritids, skolor och sportanlĂ€ggningar, fram till 2029 nĂ€r spĂ„rvĂ€gen berĂ€knas vara klar. FörutsĂ€ttningarna har ju förĂ€ndrats sedan man skrev pĂ„ fyrspĂ„rsavtalet. Kommunen har i nulĂ€get” inga” intĂ€kter för markförsĂ€ljning. 15 procent av budgeten Ă€r borta! Pengarna till fyrspĂ„ret Ă€r Ă€nnu inte Ă€r sĂ€krade! 

Det kan ju ocksĂ„ innebĂ€ra att det inte blir nĂ„gon södra station i Bergsbrunna. Det finns Ă€nnu inget miljötillstĂ„nd för reningsverket, för en fortsatt utbyggnad av Uppsala. Kostnaden för ett nytt reningsverk berĂ€knades för ett antal Ă„r sedan till 5 miljarder! Det var innan inflationen löpte amok, sĂ„ den har vĂ€l ökat med 25-30 procent (detsamma med spĂ„rvĂ€gen). 

Man har inte löst problemen med tĂ„gtrafiken pĂ„ de tvĂ„ existerande spĂ„ren, de gĂ„r pĂ„ ”halvfart”! Trots det tycker politikerna att man ska lĂ€gga pengar pĂ„ att bygga tvĂ„ spĂ„r till! Barnafödandet har minskat till 1,3 barn per familj. Regeringen gör sitt yttersta för att minska invandringen. Det innebĂ€r att befolkningen kommer att minska över tid. I det lĂ€get vĂ€ljer kommunledningen att i det nĂ€rmaste fördubbla Uppsalas lĂ„neskuld. Varför skall vi ta risken? 

Om man bygger spĂ„rvĂ€gen endast för att försöka att fĂ„ upp markpriserna sĂ„ kan man vĂ€l vara Ă€rlig och sĂ€ga det. Och dessutom redovisa kalkylen, hur mycket mark kan man sĂ€lja och till vilket pris? Hur rĂ€knas spĂ„rvĂ€gsinvesteringen hem! Hur stor Ă€r risken att byggandet inte kommer igĂ„ng igen? Det borde presenteras för oss skattebetalare, som vill ha valuta för vĂ„ra skattepengar! 

Citat: ”Vem flyttar till Uppsala bara för att Ă„ka spĂ„rvĂ€g?”