Uppsalas lokalbusstrafik har en sammanlagd lÀngd av 20,6 mil, ÀndhÄllplats till ÀndhÄllplats. Stadsbussarna kör 3 632 mil dagligen (UL). Om kommunen bygger 17 km spÄrvÀg blir det totala nÀtverket 22,3 mil lÄngt. SpÄrvÀgen utgör dÄ knappt 8 procent av lokaltrafikens nÀtverk. Resten, 92 procent kommer Àven i fortsÀttningen att tÀckas med buss!
Byggandet av spĂ„rvĂ€g kommer inte att förbĂ€ttra Uppsalabornas luftkvalitet, oavsett vad Erik Pelling âkillgissarâ! Vad innebĂ€r byggandet av spĂ„rvĂ€g? Vi fĂ„r tvĂ„ stycken olika trafiksystem, vi fĂ„r dubbla terminaler, vi fĂ„r tvĂ„ olika underhĂ„llssystem och förarutbildningar. Vi mĂ„ste Ă€ven i fortsĂ€ttningen satsa pĂ„ effektivisering av bussarna! SpĂ„rvĂ€gen löser inte Uppsalas transport och miljöproblem!
SpĂ„rvĂ€gen har dessutom visat sig vara en gökunge, som effektivt tar död pĂ„ andra investeringar. Kommunledningen har beslutat att skrinlĂ€gga investeringar i fritids, skolor och sportanlĂ€ggningar, fram till 2029 nĂ€r spĂ„rvĂ€gen berĂ€knas vara klar. FörutsĂ€ttningarna har ju förĂ€ndrats sedan man skrev pĂ„ fyrspĂ„rsavtalet. Kommunen har i nulĂ€getâ ingaâ intĂ€kter för markförsĂ€ljning. 15 procent av budgeten Ă€r borta! Pengarna till fyrspĂ„ret Ă€r Ă€nnu inte Ă€r sĂ€krade!
Det kan ju ocksÄ innebÀra att det inte blir nÄgon södra station i Bergsbrunna. Det finns Ànnu inget miljötillstÄnd för reningsverket, för en fortsatt utbyggnad av Uppsala. Kostnaden för ett nytt reningsverk berÀknades för ett antal Är sedan till 5 miljarder! Det var innan inflationen löpte amok, sÄ den har vÀl ökat med 25-30 procent (detsamma med spÄrvÀgen).
Man har inte löst problemen med tĂ„gtrafiken pĂ„ de tvĂ„ existerande spĂ„ren, de gĂ„r pĂ„ âhalvfartâ! Trots det tycker politikerna att man ska lĂ€gga pengar pĂ„ att bygga tvĂ„ spĂ„r till! Barnafödandet har minskat till 1,3 barn per familj. Regeringen gör sitt yttersta för att minska invandringen. Det innebĂ€r att befolkningen kommer att minska över tid. I det lĂ€get vĂ€ljer kommunledningen att i det nĂ€rmaste fördubbla Uppsalas lĂ„neskuld. Varför skall vi ta risken?
Om man bygger spÄrvÀgen endast för att försöka att fÄ upp markpriserna sÄ kan man vÀl vara Àrlig och sÀga det. Och dessutom redovisa kalkylen, hur mycket mark kan man sÀlja och till vilket pris? Hur rÀknas spÄrvÀgsinvesteringen hem! Hur stor Àr risken att byggandet inte kommer igÄng igen? Det borde presenteras för oss skattebetalare, som vill ha valuta för vÄra skattepengar!
Citat: âVem flyttar till Uppsala bara för att Ă„ka spĂ„rvĂ€g?â