Varför ska vi sÀtta betyg pÄ allt?

Det Àr tröttsamt med allt betygsÀttande man förvÀntas göra,  skriver Elisabeth GrÀns.

Det Àr tröttsamt med allt betygsÀttande man förvÀntas göra, skriver Elisabeth GrÀns.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

InsÀndare2019-06-07 06:15
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Via SJ:s hemsida bokar jag en resa Uppsala-Stockholm tur och retur. Biljetterna ska levereras till min mail. Mailet innehÄller dock bara biljett till utresan.

Jag startar en chat med SJ och beskriver problemet. Efter ett tag fÄr jag de kompletta biljetterna levererade. Direkt efter chatten, erbjuds jag att betygsÀtta min kontakt med SJ-medarbetaren.

Jag Ă€r sĂ„ trött pĂ„ allt detta betygsĂ€ttande som man ombeds att göra, sĂ„ fort man besökt en butik eller annat, antingen i ”riktiga livet” eller pĂ„ nĂ€tet.

Det kan vara att jag bytt dÀck, ringt telefonleverantören, kontaktat SJ, handlat mat och sÄ vidare.

Jag undrar om alla dessa ”undersökningar” anvĂ€nds till nĂ„got, eller om de bara Ă€r till för att kunden ska kĂ€nna sig nöjd med sitt besök, och tĂ€nka att deras Ă„sikt spelar roll.

Jag antar att nÀr man stÄr dÀr framför S:t Per, kommer han att lÀmna över ett formulÀr, dÀr man ska svara pÄ en skala frÄn 1-10 hur man upplevde tiden pÄ jorden, om man kan rekommendera detta till andra, och om det finns nÄgot som man önskat hade varit annorlunda osv.

Slutligen ber jag dig som eventuellt lÀst detta att betygsÀtta pÄ en skala frÄn 1 till 5 hur du upplevde denna insÀndare och om du skulle rekommendera andra att lÀsa den.

LĂ€s mer om