Vi beklagar problemen med biljettsystemet

Svar pÄ Eva Stensson insÀndare "UL borde ha vÀntat tills allt fungerat" den 28 januari.

InsÀndare2024-02-07 08:45
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi beklagar att vi hade vissa problem med vĂ„rt biljettsystem i samband med att den nya modellen infördes den 22 januari. Nu Ă€r detta Ă„tgĂ€rdat och systemet ska fungera sĂ„ som tĂ€nkt, och de som har rĂ€tt att resa till rabatterat pris, kan göra det. 

I och med det, gÄr det bra att fÄ sitt UL-kort uppdaterat hos UL Center pÄ Resecentrum eller hos nÀrmsta UL-ombud. Inför införandet av den nya modellen har vi haft utbildningstillfÀllen för vÄra trafikföretag och deras förare om vilka priser som gÀller. Vi har nu gjort fler kommunikationsinsatser och hoppas att alla förare Àr medvetna om vilka förÀndringar som gÀller frÄn och med 22 januari.

Med den nya modellen har vi infört rabatt för fyra grupper; ungdomar, pensionĂ€rer, förmĂ„nstagare och studenter som studerar minst 75 procent. De har rabatt pĂ„ alla biljettkategorier. En ordinarie 75-minutersbiljett kostar 39 kronor, oavsett var och hur lĂ„ngt man vill resa inom UL:s trafikomrĂ„de, som utöver lĂ€net Ă€ven omfattar GĂ€vle och VĂ€sterĂ„s. 

Rabatterat pris Àr 70 procent av priset, det vill sÀga 27 kronor för 75-minutersbiljett. Samma rabatt ges pÄ alla typer av biljetter, exempelvis 30-dagarsbiljetten. VÄr förhoppning Àr att den nya prismodellen ska göra det enklare att resa med oss och att fler ska vÀlja att resa hÄllbart med lÀnets kollektivtrafik.