Svar till insändare av Jill Ackelid 25/9
Hej Jill! Vi är ledsna över din upplevelse på flygplatsen. Vi vet själva hur mör man kan vara i kropp och ben efter långflygning och hur snabbt man vill få tillbaka sitt bagage.
Det finns ställ för bagagevagnar vid alla utgångar för ankommande resenärer. Vid vissa tillfällen händer det att det går åt fler vagnar än vad som finns uppställda och då blir stället tomt. Ställen fylls på löpande dygnet runt.
Ambitionen är att resenärens väskor snabbt ska komma upp på bandet för ankommande bagage. Om det dröjer kan det bero på flygförseningar. Om ett flygplan är försenat kan det hända att all bagagelastningspersonal är upptagen med att lossa annat bagage och då får det sena flygplanets bagage vänta tills det åter finns ledig personal. Samma sak kan ske om flygplanet kommer före utsatt ankomsttid. (I vissa fall kan det förekomma personalbrist, exempelvis på grund av sjukdom, vilket kan orsaka försening.)
Har du frågor eller klagomål om försenat bagage, eller långa väntetider för att få bagaget på bandet, hänvisar vi till flygbolagen respektive marktjänstbolag (https://www.swedavia.se/arlanda/bagage). Det är de som hanterar ditt bagage och det är där du kommer få den bästa hjälpen.
Vi hoppas att vi får se dig snart på Arlanda igen!