I sin insändare 18 maj skriver Mario Sousa hur busslinjenätet såg ut 2004 och att det mesta har gått utför med busstrafiken sedan dess. Sousa skriver också att vi hade som vallöfte att månadskort ska kosta 500 kr, vilket inte stämmer.
LÄS MER: "Snart kommer nästa dråpslag mot busstrafiken"
I en växande stad som Uppsala måste vi hela tiden utveckla busstrafiken. Det är inte rimligt att ha samma utformning på busstrafiken 2017 som vi hade 2004.
Jag har inte hittat antalet resor i stadstrafiken för 2004, men 2006 företogs ca 17 miljoner resor och under 2017 drygt 45 miljoner resor. Och vi har aldrig tidigare satsat så mycket på buss- och tågtrafiken som vi gör idag.
Jag är övertygad om att vi kan få ännu fler välja att resa kollektivt. Men då krävs att all kollektivtrafik fungerar snabbt, effektivt och enkelt. I det ligger både att täcka alla delar av Uppsala så att fler kan ta bussen men också att bussarna kommer fram snabbare och att det är tätare mellan turerna. Eftersom resurserna är begränsade uppstår det såklart alltid gränsdragningar och vi måste göra vissa avgränsningar. Det gäller både prisnivån och det gäller hur omfattande vår busstrafik ska vara.
Sousa skriver att han vill ha ett månadskortspris på 300 kr och en kraftig utbyggnad av busstrafiken. Det skulle krävas stora summor pengar för finansiering som måste tas från annat håll i Region Uppsalas budget. Är det sjukvården, som redan idag har det tufft, som ska få stryka på foten eller är det skatten för alla uppsalabor som ska höjas? 2002 kostade ett stadsbusskort med obegränsat resande 500 kr – i dag kostar det 795 kr att resa obegränsat med UL i hela länet.
Mitt svar är tydligt. Vi kommer inte kompromissa med sjukvården och kommer inte höja skatten för att kraftigt sänka priset på månadskortet.