Cykelramperna behövs vid nya järnvägsbron

Utan ramper blir det mycket krångligt för cyklister att ta sig över den nya järnvägsbron, skriver David Lundqvist och Teresa Sigurdsson.

Utan ramper blir det mycket krångligt för cyklister att ta sig över den nya järnvägsbron, skriver David Lundqvist och Teresa Sigurdsson.

Foto: Illustration Trafikverket

Insändare2019-11-13 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Cykelramper på nya järnvägsbron nära vårdcentralen är en nödvändighet. Utan cykelramper kommer belastningen öka i vår befintliga gång- och cykelviadukt under järnvägen. Där ser vi redan idag att olycksrisker finns i och med hur gångtrafikanter och cyklister blandas i det trånga utrymmet. En ökad belastning i denna viadukt skulle öka olycksrisken ytterligare. Trafikverket gjorde en studie 2015 där bland annat dessa utmaningar påpekades. 

I regeringens "Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik" står det att ett av de utpekade insatsområdena är att "främja en mer funktionell och användarvänlig infrastruktur". Det byggs många nya bostäder nu på västra sidan av spåret samtidigt som vi i Knivsta har mycket få övergångar över järnvägen. Barriäreffekten är med andra ord redan kraftig. 

Ändå väljer nu Trafikverket att gå vidare med en idé för den nya järnvägsbron där barriäreffekten förstärks ytterligare genom att det blir mycket krångligt för en cyklist att ta sig över. Bron kommer vid uppförandet vara förberedd för cykelramper, men inte ha dem på plats. Ingen tidsplan finns heller för när de ska läggas till. Vi på Cykelfrämjandet tycker att detta är synnerligen beklagligt och vill att cykelramperna ska finnas med från början.