Klämtade klockan när du senast passerade kassan på stormarknaden?
Skulle inte tro det, att kassörskan på stormarknaden ringde i sin mässingklocka när du efter uppmaning gav hen en eller annan tia i dricks. Det är ju nämligen inte så att du där får en fråga – eller mer eller mindre uppmanas – att ge dricks när du skall knappa in din kod. Det skulle vi inte acceptera.
På pubar och restauranger händer dock detta allt oftare – att klockan klämtar. På Birka Cruises, kunde vi nyligen konstatera, har man drivit detta till sin spets! I kortterminalen får du först frågan – innan du ser summan du skall betala – om du vill ge dricks eller ej. Gör du det klämtar klockan ljudligt, om inte får du i tystnad stå där och skämmas.
Är fyllandet av ett glas öl och placerandet av detsamma på disken en service värd dricks? Gör hen inte bara sitt jobb då utan någon som helst berömvärd extra service? Kassapersonalen på stormarknaden vore nog mer förtjänt av dricks om det är arbetsinsatsen som bedöms. Notera att de två kategorierna har samma medellön enligt SCB.
Hur kan arbetsgivarna i just vårt land sanktionera att personalen på detta sätt negativt behandlar kunderna/gästerna. Vi var tidigare på resa i Albanien, Nordmakedonien, Kosovo och Montenegro.
I dessa länder torde restaurangpersonalen vara i behov av en och annan extra dusör. Trots det stötte vi inte på en enda kortterminal som uppmanade till dricks, inte heller hörde vi några klockor klämta när dricks lämnades. I dessa länder och de flesta andra behandlar man sina gäster med respekt. Något att ta efter även i Sverige!