Hamnplan är rätta platsen för ett nytt konstmuseum

Konstmuseet skulle kunna dra nytta av miljön om det var placerat vid Hamnplan, skriver Hans Persson.

Platsen är också attraktiv genom att många passerar på promenader eller på väg till och från andra platser, skriver Hans Persson.

Platsen är också attraktiv genom att många passerar på promenader eller på väg till och från andra platser, skriver Hans Persson.

Foto: Hans Persson

Insändare2020-04-07 13:18
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Placeringen av konstmuseet på Slottet gör det svårtillgängligt och främjar inte en ökad besöksfrekvens. Även för den som är någorlunda vital finns ett motstånd att ge sig upp för de branta backarna, och där ligger museet inte heller i närheten av andra stråk eller attraktioner som attraherar. Men frågan bör inte bara handla om lokaliseringen utan också om lokalernas ändamålsenlighet. Nybyggda lokaler innebär att de kan utformas så att de motsvarar de behov ett modernt konstmuseum har. Dessutom kan en nybyggnad vara ett konstverk i sig – i händerna på en skicklig arkitekt.

Det finns, enligt min mening, en placering av ett nytt konstmuseum som svarar väl mot många av de krav man kan ha.  Gamla Tullhuset på Hamnplan kan vara utgångspunkten för en tillbyggnad söderut. Den nya delen kan utformas så att den motsvarar högt ställda krav på funktionalitet och estetik, samtidigt som den inspireras av formspråket i Gunnar Leches och Per Bensons funktionalistiska byggnad från 1930-talet (i sig själv en del av arkitekturkonsthistorien). Utvecklingen av en ny museibyggnad kan, om man vill, ske stegvis i takt med ökande behov och tillgång till finansiering. Det viktiga är att det finns en tydlig vision om hur resultatet på sikt bör se ut.

Den nya byggnaden blir den centrala delen för de utställningar som ska inspirera Uppsalaborna till djärvt nytänkande likväl som till reflektion och eftertanke. Museets placering längs Fyrisån innebär, förutom en vacker miljö, att även själva ån ibland kan användas som utrymme för konst som samspelar med vattnet. På andra sidan ån ligger Stadsträdgården relativt lättillgänglig och kan delvis integreras i konstmuseets verksamhet genom att en skulpturpark utvecklas steg gör steg. Redan idag finns några skulpturer i parken, och de skulpturer av Kajsa Mattas som redan finns mellan Nybron och Islandsbron kan ingå i en skulpturpark som utvecklas också utefter ån söderut. 

Platsen är också attraktiv genom att många passerar på promenader eller på väg till och från andra platser (inklusive arbetsplatser). Inte minst genom byggandet av bostäder söder om Strandbodgatan har antalet invånare i området ökat väsentligt. 

Hamnplan ligger relativt centralt och är lättillgängligt genom att busslinjer passerar i närheten och det är promenadavstånd till Uppsala C.

Möjligen kan Pumphuset på andra sidan ån ibland ingå som en del i konstmuseets verksamhet, liksom scenen Parksnäckan.

I dag ligger en populär restaurang norr om Tullhuset. Det är möjligt att den också kan integreras i det nya museikomplexet, antingen genom en elegant förbindelsegång eller genom att även denna del byggs om i nära anslutning till byggandet av ett nytt konstmuseum.

Det finns långt framskridna planer på hur området kring Hamnplan kan utvecklas och bli mer attraktivt och livfullt. Ett nytt konstmuseum på platsen skulle i hög grad bidra till att nå de målen.

Självklart ska Uppsala inte missa detta tillfälle att skapa ett konstmuseum genom en emblematisk nybyggnad med stor attraktionskraft som kommer att vara till stor glädje under många år framöver.